Hoe werkt een eigen horlogemerk starten?
Als je jouw eigen horlogemerk gaat starten, dan moet je volgens een strak stappenplan werken waarbij je de volgende punten meeneemt:
- Design
- Kostprijs inventaris
- Inkoop
- Verkoopkanalen
- Marketing
- Fulfilment
Met een website het grote publiek bereiken
Wie een eigen horlogemerk wil starten, denkt vaak bijna als eerst aan een webshop. Het opzetten daarvan hoeft tegenwoordig helemaal niet zo moeilijk te zijn. Met een webshop open je je bedrijf voor een wereld vol potentiële klanten. Je wordt beter vindbaar en kunt je klantenbestand zo rap uitbreiden. Zonder dat je daar al te veel tijd aan kwijt bent. Met handige e-Commerce platforms regel je het zelf en geheel naar eigen smaak. Toch kan het aantal bezoekers van je website tegenvallen of kan het verkrijgen van traffic veel tijd (SEO) en heel veel geld (SEA) kosten als je dit niet goed inricht. Daarom wordt steeds vaker ook gekozen voor platformen als Bol.com en Amazon.
Maar….. er is meer
Een website is natuurlijk belangrijk wanneer je je eigen horlogemerk wilt starten, maar er komt nog veel meer bij kijken. Zo zul je goed over je product moeten nadenken, net als over alle manieren waarop je het op de markt gaat brengen. Het is belangrijk dat je deze dingen stap voor stap aanpakt, zodat je niets over het hoofd ziet. Het bouwen van een webshop komt vroeger in het proces wanneer je horloges doorverkoopt en niet zelf ontwerpt en maakt. Ga je een eigen horlogemerk starten op basis van jouw ideeën en ontwerpen, dan heeft een website niet de hoogste prioriteit.
Een helder plan van aanpak beschreven in je businessplan
In de beginfase houd je je bezig met het ontwerp en de fysieke realisering daarvan. Dit product dien je vervolgens te testen en eventueel aanpassingen te doen. Dat betekent dus ook samenwerking met horlogemakers, leveranciers en een testpubliek. Alles met betrekking tot de aanpak schrijf je in je ondernemingsplan oftewel businessplan, iets waar elk bedrijf ooit mee is begonnen. Een duidelijk plan zorgt ervoor dat je voorbereid bent op wat er gaat komen.
Welke informatie verwerk je in een businessplan?
Een businessplan oftewel ondernemingsplan schrijf je om je plannen te concretiseren. Zo verkrijg je meer inzicht in je eigen merk en bedrijf. In een businessplan neem je onder andere het volgende op:
- een beschrijving van het idee voor je horlogemerk
- marktonderzoek: wat is de doelgroep, welke en hoeveel concurrentie bestaat er, hoe heeft de markt zich de afgelopen jaren ontwikkeld
- marketingplan: consumenten interesseren en binden en naamsbekendheid vergaren
- financieel plan: hoeveel omzet verwacht je en hoeveel kosten verwacht je te maken
Vooral het laatstgenoemde punt is van belang voor eventuele geldschieters.
Een eigen horlogemerk starten: hoe regel je de financiering?
Al lang voordat je merk echt van de grond komt en aan het grote publiek kan worden aangeboden, investeer je financieel in de ontwikkeling daarvan. Voor veel (jonge) ondernemers vormt dit een flinke bron van stress. Want waar haal je het geld nu vandaan? Heb je geen of te weinig spaargeld, dan kunnen familie of vrienden wellicht helpen. Andere manieren om je merk te financieren zijn een lening bij de bank, crowdfunding of informal investors. Die laatste groep betreft particulieren die hun kapitaal willen investeren in de start- of groeifinanciering van jonge ondernemers.
De testfase
Na de ontwerpfase en de vervaardiging van je horloge, kun je de testfase het beste niet overslaan. Alhoewel dit niet verplicht is, kun je door het aanbieden van je horloge aan diverse mensen zinvolle inzichten verkrijgen. Ook dit vergt natuurlijk kapitaal. Je kunt vrienden of familie vragen om deel te nemen, maar nog liever kies je voor onbekenden. Leg je horloge aan een bepaald publiek voor en zie wat de reactie erop is. Tips die uit de testfase voortvloeien kunnen aanleiding geven tot aanpassingen aan je horloge en de totstandkoming van je definitieve ontwerp.
Een eigen horlogemerk starten: wat kenmerkt een goed merk?
Ga je een eigen horlogemerk starten, dan is het van belang dat het product van goede kwaliteit is en bij je doelgroep aansluit, maar ook dat het merk zelf aanslaat. Een goed merk is -indien het een woordmerk betreft- kort en makkelijk te onthouden. Vermijd lastige spellingen, zodat men je ook online probleemloos kan vinden. Te allen tijde moet je merk onderscheidend zijn, wat betekent dat het niet kan worden verward met andere merken die vergelijkbare producten aanbieden. Controleer overigens ook of de domeinnaam en de functies voor sociale media beschikbaar zijn voor je merk.
Merkregistratie voor je horlogemerk aanvragen
Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen en ben je klaar om je merk aan de consument te introduceren? Doe dit dan niet voordat je deze ook hebt geregistreerd. Laat je dit na, dan kun je niet op juridische bescherming rekenen wanneer een derde partij van jouw merk gebruikmaakt en dit ten koste gaat van jouw goede naam en/of omzet. Afhankelijk van waar je commercieel actief wilt zijn, laat je je horlogemerk in de Benelux, de Europese Unie of Internationaal registreren. Wacht hier vanwege het ‘first to file’ principe niet mee.
Modelregistratie: het uiterlijk van jouw horloges beschermen
Behalve aan het merkenrecht, dat je verkrijgt wanneer je je merk laat registreren, zou je ook nog aan het modelrecht kunnen denken wanneer je je eigen horlogemerk gaat starten. Dit is interessant wanneer jouw horloge een exclusieve vormgeving heeft en je jouw producten vooral daarmee wilt onderscheiden van de rest. Het modelrecht beschermt feitelijk het uiterlijk van jouw horloges. Met een modelregistratie krijg je het exclusieve recht op het gebruik van het betreffende ontwerp.
Klaar om te beginnen
Merkbescherming wordt voor tien jaar afgegeven en kan onbeperkt worden verlengd. Het modelrecht heeft een geldigheid van vijf jaar en kan tot vijfentwintig jaar worden verlengd. Heb je adviezen nodig over het starten van je eigen horlogemerk, of ben je op zoek naar iemand die je daarbij praktische ondersteuning kan geven? Neem dan een expert op het gebied van Intellectueel Eigendom (IE) in de arm. Denk tot slot ook aan praktische zaken, zoals het openen van een zakelijke bankrekening waarmee je alle uitgaven en inkomsten van jouw eigen horlogemerk kunt bijhouden. Zo ben je helemaal klaar om te beginnen.