Hoe pak je verkopen via marketplaces best aan?
Belangrijkste reden om te gaan verkopen via marketplaces is dat het je bereik enorm vergroot. Je hoeft niet enkel te verkopen via je eigen website, want door de gigantisch goed vindbaarheid van platformen als bol.com en Amazon kun je veel meer verkopen als je jouw producten ook via hen aanbiedt.
Dit kan door organisch gevonden te worden in de zoekresultaten, maar zeker ook door te adverteren binnen de marketplaces. Sterker nog, met een goed uitgewerkte advertentiestrategie kun je een veel stabieler bedrijf bouwen en grotere groei behalen dan via de organische zoekresultaten.
Marktplaatsen voor uiteenlopende aanbieders én voor specifieke niches
Met de term marketplace wordt een extern verkoopkanaal bedoeld. Je kunt dit kanaal gebruiken om jouw producten of diensten aan een nog breder publiek aan te bieden. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, biedt het verkopen via marketplaces wel degelijk een voordeel. Zeker gezien het feit dat ook je concurrenten hier veelal gebruik van zullen maken. Marketplaces zijn namelijk platformen waar verschillende aanbieders hun producten of diensten kunnen aanbieden. De marktplaats zorgt zo voor extra naamsbekendheid. Waar de verantwoordelijkheid voor zaken als logistiek en klantenservice ligt, verschilt per platform.
Er bestaan inmiddels tal van marketplaces. Enkele van de bekendste zijn Facebook Marketplace, Bol.com, Amazon, Marktplaats, eBay, Etsy, Shopify en FonQ. Sommige marktplaatsen richten zich op een specifieke niche, via andere worden de meest uiteenlopende zaken aangeboden. Een voorbeeld van die laatste is Bol.com, welke letterlijk een marketplace voor iedereen is. Of je nu kleding, speelgoed, elektronica of huishoudelijke artikelen aanbiedt; je kunt deze allemaal via Bol.com verkopen. FonQ is op zijn beurt een voorbeeld van een marktplaats die zich richt op interieurproducten.
Het is essentieel om op een marktplaats aanwezig te zijn
Menig merkhouder is nogal eens huiverig wanneer het om verkopen via marketplaces gaat. Men vreest resellers in de weg te zitten, de marge te drukken en een negatieve invloed op het imago van het merk te creëren. Dit laatste wegens het massale karakter van marktplaatsen, terwijl je als ondernemer juist zo uniek mogelijk probeert te zijn om onderscheidend te zijn voor je klanten. Echter wijst onderzoek uit dat het besluiten tot niet verkopen via marketplaces schadelijk kan zijn voor je merk. Bovendien zijn marktplaatsen alsmaar groeiend.
Jouw merkartikelen consistent presenteren op de manier die jij wenst
Met het verkopen via marketplaces kunnen twee verschillende dingen worden bedoeld:
- Je verkoopt producten van je merk zelf via het platform
- Je verkoopt niet zelf, maar registreert je merk wel op het platform
Merkregistratie is te allen tijde een goed idee, omdat je hiermee de controle over je merk op het betreffende platform behoudt. Het is dan ook raadzaam om je op diverse platformen te registreren. Merkregistratie op een marktplaats zorgt ervoor dat alleen jij de regie hebt over de productinformatie van jouw merkartikelen. Omdat deze door de registratie beschermd wordt, kunnen derden deze niet wijzigen. Tracht iemand dit toch, dan kun je hiertegen juridisch optreden. Jouw merkartikelen worden zo overal op dezelfde manier gepresenteerd.
Wat als je je merk niet op een platform registreert?
Besluit je jouw merk niet te registreren, dan zul je geen exclusieve bescherming genieten en dus kunnen derden jouw merkartikelen aanbieden op de manier die zij wensen. Ze kunnen onder andere de producttitel en -informatie wijzigen, zonder dat verifiëring door jou noodzakelijk is. Dit leidt vrijwel altijd tot verwarring bij de consument.
Wat moet je doen om je merkartikelen op een marketplace te registreren?
Om jouw artikelen als beschermde merkartikelen te kunnen verkopen, moet je enkele zaken regelen. Elk platform heeft zijn eigen richtlijnen. Zo stelt Bol.com het bijvoorbeeld verplicht om elk artikel van een EAN-code oftewel barcode te voorzien. Elke barcode kun je op jouw naam als merkeigenaar vastleggen. Daarnaast vereist Bol.com een zichtbare weergave van jouw merk op de originele productverpakking of het artikel zelf.
Een officiële merkregistratie als voorwaarde voor marketplace merkregistratie
Het allerbelangrijkste van alle voorwaarden is dat je voor een marketplace merkregistratie ook over een registratie bij een officiële merkeninstantie dient te beschikken. Deze eis kan worden verklaard door het feit dat marketplaces als Bol.com waarde hechten aan de betrouwbaarheid van de producten die via hun platform worden aangeboden. Dit straalt namelijk ook af op hun eigen imago. Bij de aanvraag van een merkregistratie bij een merkeninstantie komt behoorlijk wat kijken. Pas na het succesvol doorlopen van een juridisch proces, waaraan ook bepaalde kosten zijn verbonden, is merkregistratie een feit.
Wat is het belang voor een merkregistratie?
Wanneer je als ondernemer tijd, geld en energie in de ontwikkeling van merkartikelen hebt gestoken, wil je natuurlijk de enige zijn die daarvan de vruchten kan plukken. Registreer je jouw merk bij een tot de overheid behorende merkeninstantie, dan betekent dit dat jij het monopolie krijgt op het gebruik van dit merk ter promotie van de producten of diensten die je daaronder aanbiedt. Maken concurrenten hier onverhoopt toch misbruik van, dan kun je daartegen juridisch optreden.
Hoe werkt het proces voor merkregistratie?
Doorgaans is er drie maanden de tijd nodig om tot een merkregistratie te komen. Je doorloopt hiervoor verschillende fases. Ten eerste de controle op de formele vereisten en het vaststellen van de depotdatum, ten tweede het inhoudelijk onderzoek en de bezwaarperiode. Deze periode is bedoeld voor ondernemers die van mening zijn dat jouw merkregistratie een inbreuk op hun eerder verworven rechten betekent.
Indeling in klassen
Wil je het monopolie op een merk verkrijgen, dan wordt van je verwacht dat je duidelijk voor ogen hebt op welke manier(en) je dit merk nu en in de toekomst wenst te gebruiken. Om dit te bepalen, is de internationaal geldende Nice classificatie in het leven geroepen. Deze bestaat uit 45 klassen (34 voor producten, 11 voor diensten). Denk goed na over de gewenste reikwijdte van je monopolie, want na het indienen van een merkaanvraag kun je deze niet meer wijzigen.
Ga je via Nederlandse of buitenlandse marketplaces verkopen?
Wil je jouw producten of diensten op Nederlandse marketplaces aanbieden? Dan heb je een Benelux merkregistratie nodig. Heb je internationale ambities? Dan is deze registratie niet voldoende. Je kiest dan best voor de EU of een internationaal merk. Een EU-registratie geeft je het exclusieve merkenrecht in alle lidstaten van de Europese Unie. Bij een internationale registratie geef je zelf aan in welke landen je monopolie wenst en kan je afhankelijk van de depotstrategie per land aanvragen of meerdere landen in één merkaanvraag aanwijzen.
Efficiënter optreden tegen inbreuk
Zonder geregistreerd merk kun je niet succesvol optreden tegen inbreuk op marktplaatsen. Daarnaast wordt optreden tegen merkinbreuk eenvoudiger als het merk vastgelegd is. Bijvoorbeeld als je een notice and takedown actie wil starten bij Bol of Amazon.