Merkinbreuk

Leg de situatie aan ons voor en we kijken wat je mogelijkheden zijn…

N

Optreden tegen inbreuk

N

Voorkom verwatering van rechten

N

Ga verwarringsgevaar tegen

N

Blokkeer concurrenten

Wat is merkinbreuk?

Wanneer iemand een geregistreerd merk gebruikt zonder toestemming van de merkhouder, is er sprake van merkinbreuk. Heb je een geregistreerd Benelux-merk? Dan kun je in deze vier situaties acties ondernemen:

1. Een ander merk gebruikt exact hetzelfde teken voor dezelfde goederen of diensten.

Je hebt bijvoorbeeld een chocoladewinkel met de geregistreerde naam Sjokolaterie. Dit is je logo:

sjokolaterie
sjokolaterie

Iemand anders opent ook een chocoladewinkel met exact dezelfde naam en hetzelfde teken.

2. Een ander merk gebruikt hetzelfde of een vergelijkbaar teken voor dezelfde of gelijkaardige goederen of diensten.

Als iemand een snoepwinkel opent onder de naam Chokolaterie en hij past het logo wat aan, dan zijn zowel het teken als de goederen vergelijkbaar. En dat kan voor verwarring zorgen.

sjokolaterie
chokolaterie

3. Een ander merk gebruikt hetzelfde of een vergelijkbaar teken voor dezelfde, gelijkaardige of andere goederen of diensten als een bestaand merk dat al een bepaalde reputatie heeft opgebouwd.

Richt je bijvoorbeeld een reisbureau op onder de naam Côte d’Or, dan haal je voordeel uit de bekendheid van het chocolademerk. En je doet afbreuk aan de reputatie van het merk. Want dat is niet langer uniek. 

4. Iemand anders gebruikt hetzelfde of een vergelijkbaar teken in een niet-economische situatie. Het teken wordt dus niet als merk gebruikt.

Iemand vindt jouw logo bijvoorbeeld heel mooi. Daarom gebruikt hij het als profielfoto op Instagram. In dat geval moet je als merkhouder aantonen dat je daardoor benadeeld wordt.

In al deze situaties moeten de namen of de logo’s zo hard op elkaar lijken dat ze verwarring veroorzaken. Dat kan op drie vlakken:

  • Fonetisch: klinken de merken hetzelfde?
  • Visueel: zien de merken er hetzelfde uit?
  • Conceptueel: hebben de tekens dezelfde betekenis?

Laten we dat toepassen op het voorbeeld van de chocoladewinkel. Sjokolaterie en Chokolaterie klinken hetzelfde. Ze zien er ook bijna hetzelfde uit. En ze zijn conceptueel hetzelfde, want ze verwijzen allebei naar het woord chocolaterie. Ten slotte zijn ook de logo’s bijna identiek. Het is dus een goed idee om actie te ondernemen.

Merkinbreuk: voorbeeld

Bij de merken Sjokolaterie en Chokolaterie is de merkinbreuk redelijk opvallend. Maar dat is niet altijd het geval. En het is niet omdat het minder opvalt, dat het ook minder verkeerd is.

Wat mag bijvoorbeeld niet?

  • Voeg je in Google Ads Côte d’Or toe aan je advertentie van Sjokolaterie? Dan verschijnt je advertentie als gebruikers het bekende chocolademerk intypen in Google. En als dat voor verwarring zorgt, mag dat niet. Dat klinkt redelijk logisch. Toch is die grens niet altijd even duidelijk. Denk maar aan Corona: tot 2019 enkel gekend als biermerk of verzekeringsmaatschappij. Maar sinds het coronavirus willen ook andere merken het woord corona gebruiken in hun advertenties. Helaas mag dat niet.
  • Je mag geen domeinnaam registreren waarin je de naam van een ander merk vermeldt. Heb je een chocoladewinkel die men online kan bezoeken via cotedor-sjokolaterie.be, dan mag je er zeker van zijn dat je in de problemen komt.
  • Ook het doorlinken van een domeinnaam die een merknaam bevat, mag niet. Koop je bijvoorbeeld de domeinnaam cotedor1 . be, dan kun je iedereen die deze website bezoekt, automatisch doorverwijzen naar jouw website sjokolaterie . be. Ook dan profiteer je onterecht mee van de merkbekendheid van Côte d’Or.
  • De metatags van je website mogen geen merknaam van een concurrent bevatten. Op metaniveau voeg je makkelijk informatie toe die niet zichtbaar is voor de websitebezoeker. Maar ze zorgen er wel voor dat je makkelijker gevonden wordt op Google. Op je website sjokolaterie.be kun je Côte d’Or toevoegen in je metatags. Je website verschijnt dan in de zoekopdrachten naar dat bekende chocolademerk. Dat lijkt handig. Maar het mag niet. En de reden is eenvoudig: je brengt de internetgebruiker in verwarring. Want voor hem is het niet duidelijk of hij nu chocolade van Côte d’Or of van een ander merk koopt.
merkinbreuk

Iemand pleegt merkinbreuk: wat nu?

  • Reageer onmiddellijk. Want je kunt best zo snel mogelijk optreden tegen merkinbreuk.
  • Schakel een expert in merkenrecht in. Want het is een complex onderwerp. Ga dus niet alleen de strijd aan.
  • Dien meteen een bezwaar in tegen een merkaanvraag van soortgelijke merken. Doe je dat niet, dan geef je je goedkeuring en verwatert je merk. Na vijf jaar is er sprake van verjaring en verdwijnen je merkrechten volledig.
  • Stuur een sommatiebrief.
  • Stap naar de stakingsrechter om de merkinbreuk zo snel mogelijk te stoppen.
  • Start een procedure ten gronde op om een schadevergoeding te eisen.
  • Vraag de procedure beslag inzake namaak Zo kunnen de namaakgoederen in beslag genomen worden zonder dat de inbreukpleger daarvan op de hoogte is.

Registreer jouw merk hier online

FAQ

Logisch dat je vragen hebt over merkinbreuk…

Daarom hebben we hier vast de meest gestelde vragen over inbreuk op merkenrecht op een rijtje gezet.

Wat zijn de gevolgen van merkinbreuk?

Wordt de inbreukpleger veroordeeld, dan heeft dat grote gevolgen:

  • Hij moet een schadevergoeding en de gerechtskosten betalen.
  • Zijn goederen worden uit de handel genomen en verbeurd verklaard.
  • Hij moet de winst van de producten of diensten afstaan (= winstafdracht).

Mijn producten in een advertentie vergelijken met die van een concurrent: mag dat?

Ja, dat mag. Maar volgens artikel VI.17. moet de vergelijkende reclame aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • niet misleidend zijn of tot verwarring leiden
  • over dezelfde goederen of diensten gaan
  • relevante kenmerken vergelijken
  • concurrenten niet beledigen
  • geen oneerlijk voordeel opleveren
  • producten of diensten niet presenteren als namaak

Wat betekent dat nu in de praktijk? Een grote webshop mag zijn prijzen niet vergelijken met een kleine, lokale webshop. Maar wel met een andere webshopketen. Ze moeten dan natuurlijk wel dezelfde producten verkopen. En de prijzen moeten gedurende de hele reclamecampagne relevant zijn. Dus als de concurrent zijn prijzen aanpast, is de advertentie niet meer wettelijk.

Ben ik persoonlijk aansprakelijk bij merkinbreuk?

Dat hangt af van je juridische statuut. Heb je een eenmanszaak, dan ben je persoonlijk aansprakelijk. Maar bij een vennootschap is dat meestal niet het geval. Want dat laatste is een onderneming die juridisch gezien volledig op zichzelf staat, zowel wat rechten en plichten als vermogen betreft. Enkel wanneer blijkt dat je wist dat je merkinbreuk pleegde en er toch mee doorging, kun je persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.