Beeldmerk

Online in 3 minuten je beeldmerk registreren…

N

Officiële instantie

Je merk wordt geregistreerd bij de officiële instantie en daardoor weet je zeker dat je altijd kunt aantonen dat jouw merk beschermd is.

N

Registratiegarantie

Jouw merk wordt gegarandeerd niet geweigerd en dat geeft zekerheid bij je registratie.

N

Binnen 24 uur geregistreerd

Jouw merk kan altijd binnen 24 uur worden geregistreerd in elk land wereldwijd.

Beeldmerk registratie in drie stappen

In drie eenvoudige stappen begeleiden wij de procedure, zodat je aanvraag probleemloos verloopt..

Gratis onderzoek

Upload je beeldmerk

Upload je beeldmerk en geef aan in welke landen je bescherming zoekt

Beschermingsomvang geoptimaliseerd

Beschermingsomvang geoptimaliseerd

Kies de klassen die je nodig hebt en de beschermingsomvang wordt geoptimaliseerd

Merkinschrijving

Merkinschrijving

Je ontvangt na de registratieprocedure het officiele inschrijvingsbewijs

Jezelf succesvol onderscheiden met een geregistreerd merk

Een beeldmerk is de grafische weergave van een bedrijf, een product of een dienst. Samen met woordmerken komen beeldmerken het vaakst voor. Een beeldmerk noemt men ook wel logo. Echter is dit feitelijk onjuist en kunnen de twee vandaag de dag niet meer als synoniemen worden gebruikt. Een logo bestaat meestal namelijk uit een woordmerk, een beeldmerk of een combinatie daarvan. Een beeldelement kan dus wel als logo fungeren of daar deel van uitmaken. Het registreren en zodoende beschermen ervan doe je bij een officiële overheidsinstantie.

Beeldmerk

Wat kost het vastleggen van een beeldmerk?

De kosten van een beeldmerk registratie zijn afhankelijk van diverse factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld het gebied waarin je bescherming wenst. Je zult kunnen begrijpen dat beeldmerkbescherming in de Benelux minder kost dan beeldmerkbescherming op Europees of internationaal niveau. Daarnaast speelt het aantal klassen een rol. Voor elke extra klasse betaal je een toeslag.

Beeldmerk registreren

Registratie via BOIP, EUIPO of WIPO

Automatisch geldt het auteursrecht, maar door het te registreren kun je het ook door het merkenrecht laten beschermen. Het merkenrecht verwijst naar het geheel van regels binnen het intellectuele eigendomsrecht die voorzien in de vestiging, bescherming en uitdoving van merken. Het merkenrecht is pas van toepassing wanneer je succesvol hebt geregistreerd. Je kunt je merk in de Benelux, de Europese Unie en wereldwijd laten registreren. Dit doe je respectievelijk via BOIP, EUIPO of WIPO. Een nationale of Europese registratie geldt als voorwaarde voor een internationale registratie.

Nationale en internationale handelsactiviteiten

Het vastleggen in alleen Nederland is niet mogelijk. Automatisch geldt een registratie via BOIP ook voor België en Luxemburg, dat is zo wettelijk vastgelegd in het Benelux-Verdrag inzake intellectueel eigendom. Wil je ook handelsactiviteiten buiten de Benelux uitvoeren? Dan kies je voor een Uniemerk (geldig voor alle landen die tot de Europese Unie behoren) of een internationaal merk. Elk land kent zijn eigen officiële instantie die zich met merkregistratie bezighoudt. Sommige landen zijn bij het Madridsysteem aangesloten, want het realiseren van beeldmerkbescherming vereenvoudigt.

Registreer direct online…

FAQ

Logisch dat je vragen hebt voordat je wilt deponeren…

Daarom hebben we hier vast de meest gestelde vragen over merkregistraties op een rijtje gezet. En heb je toch nog vragen, doe dan onze gratis logo check-up of neem contact met ons op.

Waarom beeldmerkregistratie?

Aangezien er kosten en tijd gemoeid gaan met de registratie van een beeldmerk, vragen veel beginnende ondernemers zich af wat nu eigenlijk het nut is van beeldmerkregistratie. Wanneer je echter niet voor registratie kiest, zouden derden gebruik kunnen maken van jouw beeldmerk. Gebruik door anderen betekent niet alleen een verlies aan inkomsten, maar ook dat je positie op de markt in het geding komt. En stel je eens voor dat die andere partij kwaliteit aanbiedt die ernstig te wensen overlaat… Zonder registratie sta je juridisch uiterst zwak.

Van idee tot wettelijk beschermd merk

Wil je graag als ondernemer van start, maar ook in de toekomst je merk kunnen verdedigen, dan is het van belang dat je je merk laat registreren. Binnen dit proces zijn enkele vaste stappen te onderscheiden. Nadat je je beeldmerk (een zuiver beeldmerk of een woord-beeldmerkcombinatie) hebt bepaald, is onderzoek naar het bestaan van eventuele identieke of vergelijkbare beeldmerken de eerste stap. Deze wordt gevolgd door het bepalen van de beschermingsklassen (waarover in de volgende alinea meer), de beoordeling door de betreffende toetsingscommissie en het doorlopen van de wettelijke bezwaartermijn.

Klassenindeling volgens de Nice classificatie: beschermingsomvang

Over de duur van de registratieprocedure hoef je je geen zorgen te maken; de aanvraagdatum is leidend en dus kan iemand anders vanaf die dag niet zomaar jouw beeldmerk gebruiken. Het is raadzaam om registratie zowel in kleur als zwart-wit uit te voeren. Dit zijn dan twee afzonderlijke registraties, maar samen geven ze wel de beste beschermingsomvang. Verder bepaalt de classificatie de beschermingsomvang voor een aanzienlijk deel. Er bestaan 34 goederenklassen en 11 dienstenklassen. De indeling geschiedt volgens de internationaal gehanteerde Nice classificatie.

Optreden tegen inbreuk

Heb je succesvol geregistreerd, dan sta je juridisch een stuk sterker dan wanneer dat niet het geval zou zijn. Maakt iemand inbreuk op jouw beeldmerk, m.a.w. gebruikt iemand deze zonder jouw toestemming, dan kun je hiertegen optreden. Het beste kun je dan een  jurist of advocaat in de arm nemen. In veel gevallen kun je als gedupeerde ondernemer de handelsactiviteiten van die andere partij een halt toeroepen en een schadevergoeding eisen. Ook zal de partij winst moeten afdragen die het heeft gemaakt door het gebruik van jouw beeldmerk.

Onderscheidend merk

Onderscheidend vermogen is een keiharde eis die voor elke uitvoerende instantie regelmatig een reden is om een aanvraag af te wijzen. Weigering gebeurt meestal omdat het merk te beschrijvend is. Wanneer de kans aanwezig is dat klanten het beeldmerk als een algemene weergave van een product of dienst zien, kan het juridisch gezien geen merk zijn. Een beeldmerk mist onderscheidend vermogen wanneer het een ‘levensechte’ afbeelding van waren of diensten is. Bijvoorbeeld ‘Fresh Salmon’ met een afbeelding van een vis.

Zuiver beeldmerk of woord-beeldmerk?

Een beeldmerk kan overigens twee dingen betekenen: een puur beeldmerk of een gecombineerd woord-beeldmerk. Een zuiver beeldmerk bevat uitsluitend grafische elementen. Er zijn geen naam of tekst of zelfs geen letters of cijfers aan verbonden. Een woord-beeldmerk betreft een combinatie van grafische elementen en woordelementen. Welk soort beeld je het beste kunt registreren, is afhankelijk van onder andere de onderzoeksresultaten en de manier waarop je het in de markt wilt gebruiken. Wederom kan een merkengemachtigde je hierover uitgebreid adviseren.

Hoe werkt de garantie?

Wij garanderen dat jouw merk niet wordt geweigerd op absolute gronden. Als dat toch gebeurt terwijl we hiervoor niet hebben gewaarschuwd, dan doen we kosteloos een nieuwe aanvraag voor het merk in dezelfde klassen en in dezelfde jurisdictie met de juiste aanpassing die nodig zijn om weigering te voorkomen.

Rewiews

Onze klanten zijn tevreden over ons, dat vertellen we graag. Maar we laten nog liever de echte ervaring die zij met ons hadden aan je zien.

“Vlotte en prettige communicatie.
Oprechte interesse in mijn aanvraag.”
De heer Grootes

“Fijne samenwerking; ze denken mee en communiceren heerlijk duidelijk en direct.”
Mevrouw Helmond

“Ze bieden snelle, vriendelijke en persoonlijke hulp bij het zoeken naar beschikbare merken”
De heer Lele