Bedrijfsnaam bedenken

In zes stappen een bedrijfsnaam bedenken

Je start een nieuw bedrijf en daarvoor wil je natuurlijk een mooie bedrijfsnaam bedenken. Dit doe je via de volgende 6 stappen, te weten:

  1. Lexicon checklist
  2. Hulp vragen
  3. Brainstormsessie
  4. Shortlist maken
  5. Check de regels
  6. Controleer beschikbaarheid

Het verzinnen van je bedrijfsnaam is een van de leukste onderdelen bij het opzetten van een eigen bedrijf. Het is tevens een van de belangrijkste zaken die in de beginfase moet gebeuren. Jij wilt zo goed opvallen dat klanten jouw bedrijfsnaam onthouden. De perfecte bedrijfsnaam onderscheidt zich ten opzichte van de concurrentie.  Het bedenken van deze perfectie bedrijfsnaam vraagt om inspiratie en creativiteit.

bedrijfsnaam bedenken
bedrijfsnaam verzinnen

Tips voor checken beschikbaarheid

De Kruispuntbank heeft een speciale tool ontwikkeld om het onderzoek naar bestaande bedrijfsnamen te vereenvoudigen. Hiervoor geeft de Kruispuntbank een aantal tips:

  • De zoekresultaten van de tool tonen eerst de eerste bedrijfsnaam met daaronder mogelijke extra bedrijfsnamen. Al deze namen mogen allemaal niet te veel lijken op die van jou
  • Raak je verdwaalt in te veel zoekresultaten? Maak je zoekopdracht specifieker.
  • Heb je een bedrijfsnaam die bestaat uit meerdere woorden? Zoek op het meest onderscheidende element.
  • De zoekfunctie heeft problemen met zoeken op cijfers en leestekens. Het gevolg hiervan is dat je te veel of juist helemaal geen resultaten krijgt. Of alleen exacte matches.
  • Zoek op de verschillende schrijfwijzen van jouw bedrijfsnaam. Gebruik je het cijfer 4 in je naam, zoek dan bijvoorbeeld ook op ‘for’ en ‘four’.
  • De tool ziet geen onderscheid tussen klanken van namen. Het is wel zo dat bedrijfsnamen fonetisch niet op elkaar mogen lijken, omdat dit tot verwarring leidt.
  • Tot slot: in de zoekresultaten staan soms bedrijfsnamen die minder dan een jaar geleden geannuleerd zijn.

De 6 stappen voor het bedenken van een bedrijfsnaam

Stap 1: Lexicon checklist

Lexicon is het marketingbedrijf van oprichter David Placek. Zijn bedrijf is de grondlegger van namen als Starbucks, BlackBerry en Swiffer. Voor het bedenken van een bedrijfsnaam ontwikkelde Placek een checklist:

  • Wees kort maar krachtig: een paar letters maken meestal al indruk.
  • Heb een duidelijk doel voor ogen: de bedrijfsnaam is sprekend.
  • Straal enthousiasme uit: saai werkt averechts.
  • Simpel: een bedrijfsnaam is geen speech.
  • Relevant maar ook onverwachts: een goede bedrijfsnaam heeft op het eerste gezicht geen duidelijk verband met het bedrijf. Klanten worden aangenaam verrast als zij doordenken. Neem bijvoorbeeld Amazon.
  • Concurrerend: wees onderscheidend, doe precies wat de concurrent niet doet.
  • Tijdbestendig: een bedrijfsnaam moet lang houdbaar zijn en niet worden ingehaald door de tijd.
  • Niet té veel humor: een bedrijfsnaam is niet om grappig te zijn. Je loopt het risico dat niet iedereen de humor waardeert.

Stap 2: vraag om hulp

Je mag het bedenken van een bedrijfsnaam natuurlijk helemaal alleen doen. Maar samen weet je meer en kom je tot verschillende inzichten. Betrek daarom mensen uit je omgeving bij het proces. Bij een bedrijfsnaam gaat het onder andere ook over associatie die anderen met een bedrijfsnaam hebben. Dus ook wanneer je al duidelijk hebt wat je bedrijfsnaam ongeveer moet worden, leg deze altijd voor aan je directe omgeving. Misschien ben jij helemaal weg van wat je bedacht hebt, maar ziet jouw partner dat totaal anders.

Stap: 3: doe een (gezamenlijke) brainstormsessie

Een brainstormsessie is een uitstekend startpunt voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Met bovenstaande alinea in het achterhoofd, is het erg waardevol om met meerderen te gaan brainstormen. Als je het bedrijf samen met anderen start, is dat niet meer dan logisch. Maar ook voor een eenmanszaak kan een brainstorm met meerderen nuttig zijn. Bij een brainstormsessie is het belangrijk om met een breed vizier te denken. Denk out of the box. Zolang er maar een link is met de activiteiten van jouw bedrijf en de sector waarin je bedrijf opereert.

Hoe werkt zo’n brainstormsessie?

Ga een paar uur zitten voor een brainstorm. Alle namen die je te binnen schieten, schrijf je op. Klinken ideeën onlogisch? Maakt niet uit. Schrappen volgt later. Je zult niet de eerste zijn die een aanvankelijk gek idee toch kiest als bedrijfsnaam. Het kan ook een voorzetje zijn voor weer hele andere ideeën. Om niet helemaal uit de bocht te vliegen, is het handig om twee of drie onderwerpen te noteren die een duidelijke link hebben met jouw bedrijf, de branche en de doelgroep. Als je met meerderen brainstormt: iedereen krijgt individueel een kwartier de tijd en volgt daarna de centrale brainstorm.

Stap 4: maak een shortlist

Na de brainstorm stel je een zogeheten shortlist op. Hierop staan alle ideeën die daadwerkelijk in aanmerking komen voor de bedrijfsnaam. Bij het opstellen van deze shortlist draait het om schrappen. Ideeën die je tijdens de brainstorm heb genoteerd streep je weg of voeg je toe tot aan de shortlist. Beperk de shortlist tot maximaal tien items. Gebruik bij het samenstellen van de shortlist ook de handige checklist van Lexicon. Zo bedacht Microsoft met behulp van Lexicon de naam Azure. Daarvoor kwamen ze niet verder dan weinig inspirerende namen als Cloud Pro en Cloud Link.

Stap 5: denk aan de regels

Een bedrijfsnaam dient aan verschillende, wettelijke bepaalde, regels te voldoen. Het is dus zeker niet zo dat iedere bedrijfsnaam standaard wordt geaccepteerd. In de Handelsnaamwet staan deze regels beschreven:

  • Misleiding: achter jouw eenmanszaak ‘bv’ zetten is verboden, want dit is misleiding. Je mag je bedrijf niet anders voor laten doen.
  • Leestekens en cijfers: gebruik van alle cijfers en de leestekens @ & + en – is altijd toegestaan in een bedrijfsnaam. (), ?, !, #, en / mag je alleen gebruiken als vervanging van een letter of als woordgrap.
  • Wettelijke bescherming: sommige beroepen zijn wettelijk beschermd en daaraan dient een bedrijfsnaam zich ook aan te houden. Arts, apotheker en verpleegkundige zijn bijvoorbeeld medische titels en die mag je alleen gebruiken wanneer je geregistreerd bent.
  • Bedrijfsnaam van een ander: een bedrijfsnaam kopiëren van een ander mag niet. Ook niet als je hiervoor toestemming hebt.
  • Variant op andermans bedrijfsnaam: het is misschien verleidelijk om een variant op andermans bedrijfsnaam te bedenken. Wees hier heel voorzichtig mee. Een naam die te veel lijkt op een bestaande naam, zorgt voor verwarring. De concurrent heeft in zulke situaties de mogelijkheid om jou aan te klagen.

Stap 6: controleer beschikbaarheid

Daarnaast moet een bedrijfsnaam ook beschikbaar zijn. Het zou heel vervelend zijn als je alle visitekaartjes al hebt gedrukt en de website klaar hebt en dat dan blijkt dat de bedrijfsnaam geregistreerd staat. Een geregistreerde naam gebruiken mag uiteraard niet. De regels hierover kunnen wel enigszins verschillen als de bedrijven actief zijn in verschillende sectoren. Om verrassingen te voorkomen, is het verstandig altijd het handelsregister van de Kamer van Koophandel te controleren. Al tijdens het brainstormen kun je alvast even Googlen naar wat er mogelijk al bestaat.

Wat je nog meer moet weten

et|icon_question_alt|

Is de bedrijfsnaam uniek genoeg?

De zoekresultaten die de tool toont, hebben allemaal een gelijkenis met jouw bedrijfsnaam. Het is aan jou om te beoordelen of er voldoende onderscheid is. De tool geeft ook aan in welke sectoren de vergelijkbare namen actief zijn. Als de sectoren verschillen van elkaar, biedt dat mogelijkheden. Maar ook dan kan er alsnog sprake zijn van verwarring. Tevens laat de tool in de zoekresultaten zien waar de doelgroepen van de gevonden bedrijven zich bevinden. Dit heet de werkingssfeer. Omdat de rol van internet steeds groter wordt, neemt de werkingssfeer steeds meer toe.

et|icon_question_alt|

Houd ook rekening met de domeinnaam

Voordat je een bedrijfsnaam gaat registreren, is het zeer van belang om te controleren of de domeinnaam (adres naar website) nog beschikbaar is. Als dat niet zo is, kun je beter een andere bedrijfsnaam bedenken. Goochelen om toch nog een lijkende naam te krijgen, is onverstandig. Het kan je in de beginfase wel honderden bezoekers per maand kosten. Tip: leg eerste de domeinnaam vast en daarna de bedrijfsnaam bij de KvK. Het handelsregister van de KvK is openbaar en kan iemand anders daar misbruik van kunnen maken door snel de domeinnaam te registreren.

et|icon_question_alt|

Beschermd tegen concurrentie

Als na alle zes stappen de seinen op groen staan, kan de registratie bij de KvK in orde gemaakt worden. Na de inschrijving is je bedrijfsnaam beschermd door de Handelsnaamwet. Dat wil zeggen dat een ander niet zomaar jouw bedrijfsnaam mag gebruiken. Als dit wel gebeurt, kun je dit zelf proberen op te lossen of een aanmaning sturen waarin staat dat je concurrent zijn bedrijfsnaam op een bepaalde datum moet veranderen. Deze aanmaning verstuur je twee keer: eentje aangetekend en eentje via de normale post. Als dit onbeantwoord blijft, is het mogelijk naar de kantonrechter te stappen en een procedure beginnen. 

et|icon_question_alt|

Aanpassen van merknaam

Op den duur kan het zo zijn dat jouw bedrijf nieuw activiteiten, producten en/of diensten aanbiedt. Hiervoor kun je een nieuw bedrijf oprichten, maar ook de nieuwe activiteiten toevoegen aan je bestaande bedrijfsnaam. Je kunt er ook voor kiezen om je bestaande naam aan te laten passen. Het aanpassen van gegevens in het Handelsregister is kosteloos. Houd er wel rekening mee dat aanpassingen wel allerlei andere gevolgen kunnen hebben. De vraag is of die eventuele nadelen opwegen tegen de voordelen van aanpassingen.