Bedrijfsnaam checken

Beschikbaarheid merknaam
Gratis onderzoek

Gratis onderzoek

Beantwoord enkele korte vragen, zodat wij een uitgebreid identiek onderzoek kunnen uitvoeren
Merkinschrijving

Confidentieel

Wij behandelen alles volledig confidentieel en checken alleen of je merk beschikbaar is en aan alle eisen voldoet.
Merkinschrijving

Persoonlijke begeleiding

Onze merkengemachtigden onderzoeken jouw merk en begeleiden je bij de procedure als je dat wilt.
Beschermingsomvang geoptimaliseerd

Geoptimaliseerde bescherming

Je ontvangt van ons bericht met uitleg over jouw merk en kiest zelf of we jouw merk mogen indienen.
Z

Waarom moet je jouw bedrijfsnaam checken?

Het controleren van je bedrijfsnaam is essentieel om te voorkomen dat je merkinbreuk pleegt en om zeker te weten dat jouw registratie slaagt zonder bezwaar van een ouder merk.
Z

Hoe kan je een bedrijfsnaam controleren?

Het controleren van merken moet op meerdere vlakken. De bekendste twee daarvan zijn onderscheidend vermogen om weigering te voorkomen en beschikbaarheid.
Z

Welke zekerheden krijg je door het onderzoek?

Je krijgt een helder beeld of jouw merk identiek beschikbaar lijkt en je hebt de garantie dat hij niet geweigerd wordt op absolute gronden.

FAQ

Controleer je bedrijfsnaam met een vierstappenplan

Wie een bedrijfsnaam wil bedenken, kan het beste de volgende stappen volgen:
1. een passende bedrijfsnaam bedenken
2. kijk in het handelsregister of je bedrijfsnaam al bestaat
3. het evalueren van door jou gevonden bedrijfsnamen
4. is jouw bedrijfsnaam al een merk- of domeinnaam?

bedrijfsnaam checken

De eerste stap: een passende bedrijfsnaam bedenken

Wettelijk wordt een bedrijfsnaam ‘handelsnaam’ genoemd. Alle regels omtrent deze handelsnamen vindt je terug in de Handelsnaamwet. Deze wet zet zowel je rechten als plichten op een rijtje.

Voorkom leugens

Met eerlijk zijn, wordt in feite gewoon bedoeld dat je niet liegt: jezelf niet anders of groter voordoet dan je in feite bent. Denk aan eenmanszaken die de toevoeging ‘&Zonen’, of ‘&Partners’ willen hanteren. Omdat dit feitelijk niet juist is, kan het als liegen worden opgevat. Bekende namen, of namen die verwijzen naar handelsnamen die al in gebruik zijn mag je evenmin gebruiken (denk aan: Hennis & Maurice voor een kledingzaak). Daarnaast zijn er beroepen die bij wet beschermd worden en die je dus niet zomaar mag beweren uit te oefenen, tenzij je geregistreerd staat: dit zijn onder andere medische beroepen. Ook bepaalden termen als architect, notaris, accountant, bank of gerechtsdeurwaarder mag je niet naar believen hanteren. Het is verstandig van te voren te controleren wat is toegestaan en wat niet.

Vergeet je privacy niet

Tijdens het controleren van je bedrijfsnaam moet je er rekening mee houden dat de gegevens bij de Kruisbank openbaar zijn. Je kunt niet op persoonsnaam zoeken, dus op die manier zijn je privégegevens beschermd. Maar gebruik je je eigen naam in je bedrijfsnaam, dan kan jij als persoon dus wel worden gevonden als verbonden aan die onderneming.

Voorkom het kopiëren van merknamen

Het exact kopiëren van een bedrijfsnaam van een ander bedrijf is niet toegestaan. Het kiezen van een bedrijfsnaam die lijkt op dat van een ander bedrijf is evenmin verstandig. Verwarring ontstaat wanneer de namen gelijksoortig zijn en er sprake is van overlapping op werkvlak en activiteiten. Het kan bovendien als steek onder water worden opgevat, waarmee je mensen onnodig tegen je in het harnas jaagt.

Gebruik alleen leestekens - + @ &

Je mag slechts een klein aantal leestekens aanvoeren voor je bedrijfsnaam. De volgende tekens # () * ? ! \ / kan je wel inzetten als invulling van een letter in je naam, of om een woordgrapje mee te maken.

Zorg dat je bedrijfsnaam ook buiten België geschikt is

Als onderneming begin je klein, maar misschien begint het op een dag in de toekomst ineens te kriebelen en vat je het idee op ook in het buitenland iets te beginnen. Dat kan prima, maar het zou erg lastig zijn als je bedrijfsnaam een typisch Belgische klank heeft, die in een andere taal vrijwel onmogelijk is om uit te spreken. Het is verstandig om iets te kiezen dat lekker van de tong rolt. O ja, en check of je bedrijfsnaam geen scheldwoord is in een andere taal.

De tweede stap: kijk in het handelsregister of je bedrijfsnaam al bestaat

Bij controle van je bedrijfsnaam kan je een heel handige tool gebruiken, die door de Kamer Van Koophandel ontwikkeld en online beschikbaar is. Aan de hand van deze tool zie je meteen of de naam die jij gekozen hebt voor je bedrijf al een bestaande bedrijfsnaam is. Om de tool optimaal te kunnen gebruiken, moet je wel op een aantal zaken goed letten.

– De eerste bedrijfsnaam van een bedrijf vindt je direct bij resultaten. Onder de eerste bedrijfsnamen kunnen extra bedrijfsnamen van een bedrijf staan.
– Indien je je zoekopdracht specifieert, zal het aantal resultaten kleiner worden.
– Heeft je bedrijfsnaam meerdere woorden? Pak dan het meest expliciete woord als zoekterm.
– De software hoeft moeite met het werken van cijfers en sommige leestekens. Hierdoor zullen je resultaten een vertekend beeld geven van de realiteit.
– Voer meer dan één controle uit, aan de hand van telkens iets anders gespelde versies van je bedrijfsnaam.
– Je kunt de tool niet op klank gebruiken. Bedrijfsnamen die klinken zoals jouw bedrijfsnaam zal je hiermee dus niet kunnen vinden.
– Wie zijn bedrijfsnaam wil checken, kan ook in andere registers zoeken: de SIDN en BBIE bijvoorbeeld, voor domein- en merknamen.

Zet de tool in om je gekozen bedrijfsnaam te controleren

Let op: deze tool voor de bedrijfsnaamcheck biedt geen uitgebreid of advies en levert geen diepgaand onderzoek. Je moet het uitsluitend als hulpmiddel zien. Daarvoor moeten bedrijfsnamen ook nog eens exact gespeld zijn. De zoekresultaten verschillen dagelijks, omdat de inhoud van het Handelsregister continue verandert. Indien je het recht wilt opbouwen om een bedrijfsnaam te voeren, moet je het in de praktijk gebruiken. Jezelf inschrijven in het register is hiervoor niet vereist.

De derde stap: het evalueren van door jou gevonden bedrijfsnamen

Bestaat er verwarring tussen de door jou gekozen bedrijfsnaam en een bestaande naam? Dat beoordeel je het beste zelf. Indien nodig kan je voor een andere bedrijfsnaam kiezen. Let hierbij wel op een drietal zaken:

Zijn de namen vergelijkbaar?

Op basis van jij in de tool invult, zal je een reeks namen te zien krijgen die sterk op het ingevulde lijken. De meeste bedrijfsnamen bestaan uit twee of meer delen: kerndelen en beschrijvende elementen. Een fictief voorbeeld is ‘Caesar limonade’. In dit geval is ‘Caesar’ het kerngedeelte – het onderscheidende deel – terwijl ‘limonade’ een beschrijving geeft. Het is niet zo’n groot probleem als er talloze namen met ‘limonade’ zijn, maar als er vele met ‘Caesar’ zijn, wordt het problematisch: dan lijkt het net alsof alles onder één moederbedrijf valt. Dit geldt voor eigenlijk alle waren en diensten waarbij verwarring kan ontstaan. Tussen een partij die voedingssupplementen verkoopt met dezelfde naam als een voetbalclub zal niet snel verwarring ontstaan.

Verrichten bedrijven vergelijkbare werkzaamheden?

Bij het bedrijfsnaam checken, zal zien dat je bij de reeks uitkomsten van je zoekterm ook kunt zien in welke sector een bedrijf actief is. Op de website van het bedrijf kan je nog meer over het bedrijf te weten komen. Let op: er kan ook sprake van onduidelijkheid als je een bedrijfsnaam kiest die erg lijkt op dat van een bekend dat nationaal bekend is. Bijvoorbeeld Duvel.

De vierde stap: is jouw bedrijfsnaam al een merk- of domeinnaam?

Het onderzoeken van je bedrijfsnaam houdt ook in dat je kijkt of de naam die jij gekozen hebt al staat geregistreerd als domeinnaam of als merknaam. Weet je het niet helemaal zeker? Laat dan een professioneel onderzoek uitvoeren, bijvoorbeeld door een commercieel merkbureau. Dit bureau kan een handelsnaamonderzoek voor je doen, dat alle twijfel wegneemt. Het eerder genoemde SIDN (Stichting Internet Domeinnaamregistratie) checkt of je bedrijfsnaam al online in gebruik is als domeinnaam. Het BBIE op zijn beurt controleert merknamen.

Ga ook buitenlandse bedrijfsnamen er op na

Check de bedrijfsnaam van buitenlandse bedrijven om te zien of jouw bedrijfsnaam elders al in gebruik is. Natuurlijk hoeft het geen enkel probleem te zijn als een bedrijf dezelfde naam voert als jij, tenzij dat bedrijf internationaal bekend is en/of ook aan Nederland levert. Hoe achterhaal je dit? Simpel: gebruik Google of een andere online zoekmachine. De meeste bedrijfsnamen zullen bovendien bij een merkbureau zijn ondergebracht.

Bescherming door de Handelsnaamwet

Niet alle handelsnamen die via de Handelsnaamwet beschermd worden zijn in het Handelsregister opgenomen. Dit is namelijk geen vereiste om voor bescherming in aanmerking te komen. Mocht er sprake zijn van een belangenverstrengeling, omdat je denkt dat iemand jouw bedrijfsnaam onreglementair gebruikt, dan heb je drie opties: je kunt in gesprek gaan en je kunt een sommatie sturen. Mocht dat allebei niet werken, dan biedt de kantonrechter uitkomst.