Bedrijfsnaam checken
Gratis onderzoek
Confidentieel
Persoonlijke begeleiding
Geoptimaliseerde bescherming
Waarom moet je jouw bedrijfsnaam checken?
Hoe kan je een bedrijfsnaam controleren?
Welke zekerheden krijg je door het onderzoek?
FAQ
Controleer je bedrijfsnaam met een vierstappenplan
Wie een bedrijfsnaam wil bedenken, kan het beste de volgende stappen volgen:
1. een passende bedrijfsnaam bedenken
2. kijk in het handelsregister of je bedrijfsnaam al bestaat
3. het evalueren van door jou gevonden bedrijfsnamen
4. is jouw bedrijfsnaam al een merk- of domeinnaam?
De eerste stap: een passende bedrijfsnaam bedenken
Voorkom leugens
Vergeet je privacy niet
Tijdens het controleren van je bedrijfsnaam moet je er rekening mee houden dat de gegevens bij de Kruisbank openbaar zijn. Je kunt niet op persoonsnaam zoeken, dus op die manier zijn je privégegevens beschermd. Maar gebruik je je eigen naam in je bedrijfsnaam, dan kan jij als persoon dus wel worden gevonden als verbonden aan die onderneming.
Voorkom het kopiëren van merknamen
Gebruik alleen leestekens - + @ &
Zorg dat je bedrijfsnaam ook buiten België geschikt is
De tweede stap: kijk in het handelsregister of je bedrijfsnaam al bestaat
Bij controle van je bedrijfsnaam kan je een heel handige tool gebruiken, die door de Kamer Van Koophandel ontwikkeld en online beschikbaar is. Aan de hand van deze tool zie je meteen of de naam die jij gekozen hebt voor je bedrijf al een bestaande bedrijfsnaam is. Om de tool optimaal te kunnen gebruiken, moet je wel op een aantal zaken goed letten.
– De eerste bedrijfsnaam van een bedrijf vindt je direct bij resultaten. Onder de eerste bedrijfsnamen kunnen extra bedrijfsnamen van een bedrijf staan.
– Indien je je zoekopdracht specifieert, zal het aantal resultaten kleiner worden.
– Heeft je bedrijfsnaam meerdere woorden? Pak dan het meest expliciete woord als zoekterm.
– De software hoeft moeite met het werken van cijfers en sommige leestekens. Hierdoor zullen je resultaten een vertekend beeld geven van de realiteit.
– Voer meer dan één controle uit, aan de hand van telkens iets anders gespelde versies van je bedrijfsnaam.
– Je kunt de tool niet op klank gebruiken. Bedrijfsnamen die klinken zoals jouw bedrijfsnaam zal je hiermee dus niet kunnen vinden.
– Wie zijn bedrijfsnaam wil checken, kan ook in andere registers zoeken: de SIDN en BBIE bijvoorbeeld, voor domein- en merknamen.
Zet de tool in om je gekozen bedrijfsnaam te controleren
Let op: deze tool voor de bedrijfsnaamcheck biedt geen uitgebreid of advies en levert geen diepgaand onderzoek. Je moet het uitsluitend als hulpmiddel zien. Daarvoor moeten bedrijfsnamen ook nog eens exact gespeld zijn. De zoekresultaten verschillen dagelijks, omdat de inhoud van het Handelsregister continue verandert. Indien je het recht wilt opbouwen om een bedrijfsnaam te voeren, moet je het in de praktijk gebruiken. Jezelf inschrijven in het register is hiervoor niet vereist.
De derde stap: het evalueren van door jou gevonden bedrijfsnamen
Bestaat er verwarring tussen de door jou gekozen bedrijfsnaam en een bestaande naam? Dat beoordeel je het beste zelf. Indien nodig kan je voor een andere bedrijfsnaam kiezen. Let hierbij wel op een drietal zaken:
Zijn de namen vergelijkbaar?
Op basis van jij in de tool invult, zal je een reeks namen te zien krijgen die sterk op het ingevulde lijken. De meeste bedrijfsnamen bestaan uit twee of meer delen: kerndelen en beschrijvende elementen. Een fictief voorbeeld is ‘Caesar limonade’. In dit geval is ‘Caesar’ het kerngedeelte – het onderscheidende deel – terwijl ‘limonade’ een beschrijving geeft. Het is niet zo’n groot probleem als er talloze namen met ‘limonade’ zijn, maar als er vele met ‘Caesar’ zijn, wordt het problematisch: dan lijkt het net alsof alles onder één moederbedrijf valt. Dit geldt voor eigenlijk alle waren en diensten waarbij verwarring kan ontstaan. Tussen een partij die voedingssupplementen verkoopt met dezelfde naam als een voetbalclub zal niet snel verwarring ontstaan.
Verrichten bedrijven vergelijkbare werkzaamheden?
Bij het bedrijfsnaam checken, zal zien dat je bij de reeks uitkomsten van je zoekterm ook kunt zien in welke sector een bedrijf actief is. Op de website van het bedrijf kan je nog meer over het bedrijf te weten komen. Let op: er kan ook sprake van onduidelijkheid als je een bedrijfsnaam kiest die erg lijkt op dat van een bekend dat nationaal bekend is. Bijvoorbeeld Duvel.
De vierde stap: is jouw bedrijfsnaam al een merk- of domeinnaam?
Het onderzoeken van je bedrijfsnaam houdt ook in dat je kijkt of de naam die jij gekozen hebt al staat geregistreerd als domeinnaam of als merknaam. Weet je het niet helemaal zeker? Laat dan een professioneel onderzoek uitvoeren, bijvoorbeeld door een commercieel merkbureau. Dit bureau kan een handelsnaamonderzoek voor je doen, dat alle twijfel wegneemt. Het eerder genoemde SIDN (Stichting Internet Domeinnaamregistratie) checkt of je bedrijfsnaam al online in gebruik is als domeinnaam. Het BBIE op zijn beurt controleert merknamen.