Gratis in 1 minuut controleren of je merk beschikbaar is…

Gratis onderzoek

Je krijgt altijd een gratis identieke check of jouw merk nog beschikbaar is of niet.

Vaste lage tarieven

Je wilt het beste advies, maar niet teveel betalen en daarom bieden wij al onze ervaring voor vast tarief.

Persoonlijk contact

Je kunt veel online regelen bij ons, maar je mag ons altijd bellen als je met vragen zit.

Merknaam registreren

Een merknaam registreren geeft jouw merk de beste bescherming als je het laat vastleggen

Hoe kun je een merknaam registreren?

Je kunt een naam op verschillende manieren registreren. De meest gebruikelijke is via een gespecialiseerd merkenbureau, maar in enkele gevallen kiezen bedrijven er ook voor om zelf te registreren.

Voordeel van het gebruik van een merkenbureau gespecialiseerd in het intellectuele eigendom is dat de kans op weigering en bezwaar aanzienlijk kleiner is.Ter verduidelijking, in geval dat organisaties zelf indienen heb je 50 procent kans op bezwaar en weigering. Bij een goed merkenbureau is dat maar 1 à 2 procent.

In welke stappen kun je een merk deponeren?

De merknaam registreren gebeurt in alle gevallen in zes stappen, te weten:

  1. Beschikbaarheid merknaam controleren
  2. Classificeren van het merk
  3. Deponeren merk
  4. Beoordeling absolute gronden en formele vereisten
  5. Doorlopen bezwaartermijn
  6. Weigering of inschrijving merk

Check of jouw naam te registreren is

Hoe kun je een merk controleren?

De beschikbaarheid van je merk controleren is de eerste belangrijke stap als je wilt laten registreren. Veel mensen vergeten dat ook vergelijkbare merken bezwaar kunnen maken tegen een nieuwe registratie. Stel dat jouw kledingwinkel Apple heet, dan kan je ook bezwaar maken tegen een nieuw kledingmerk of winkel met de naam Apples of Applez.

Daarom start je bij een nieuwe merkregistratie altijd met een beschikbaarheidscheck naar dezelfde en vergelijkbare merken. Als je meer zekerheid wilt en het risico op bezwaar wilt verkleinen, kun je altijd nog een aanvullend merkonderzoek doen.

Daarnaast moet je laten onderzoeken of jouw merk voldoende onderscheidend vermogen heeft en niet te beschrijvend is. Er zijn zes gronden waarop een merk geweigerd kan worden, dit kan als een merk:

  1. te beschrijvend is
  2. onderscheidend vermogen mist
  3. misleidend is
  4. vlag, wapen of officieel embleem bevat
  5. overlap heeft met andere intellectuele eigendomsrechten
  6. in strijd is met de openbare orde of goede zeden

Een merknaam of logo is te beschrijvend als het te precies aangeeft wat jouw organisatie doet. Zo kun je Apple wel voor computers vastleggen, maar niet voor fruit en zeker niet voor appels. Waren toevoegingen voorheen wel onderscheidend, is dat tegenwoordig steeds minder.

Zo is een extensie als .nl of .com niet meer onderscheidend voor een beschrijvende naam en gaat dat ook niet meer op door een ‘i’ of ‘123’ toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iCoaching of 123computerwinkel en dergelijke.

Sinds het Sieckman arrest is duidelijk wat een merk kan zijn.Deze criteria zijn:

  • duidelijk
  • nauwkeurig
  • volledig
  • gemakkelijk toegankelijk
  • begrijpelijk
  • objectief

Wat zijn de kosten van een merknaam registreren?

De kosten van het registreren van een merk zijn afhankelijk van waar je wilt deponeren. Zo heb je drie opties. Je kunt je merknaam registreren in de Benelux, Europese Unie en andere landen wereldwijd.

Hoe werkt het classificeren van een merk?

Elk merk heeft een beschermingsomvang nodig. Dit wordt juridisch geregeld door ze  in klassen in te delen. Sommige merken vallen in één klasse, maar de meeste vallen in meerdere klassen.

Er bestaan 45 klassen. 35 voor waren en 10 voor diensten. Alles wat wereldwijd bestaat is in één of meerder van deze Nice klassen in te delen. Merkengemachtigden zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van de bescherming door de juiste classificatie aan een merk te koppelen.

Dit is ingewikkelder dan enkele jaren geleden, omdat je nu geen volledige klasse meer mag kiezen. Kies je niet nauwkeurig genoeg, dan riskeer je tijdens de tienjarige durende looptijd een mogelijk conflict met een oudere merkhouder of verlies je jouw merkbescherming.

Kun je een merk zelf deponeren?

Het is goed mogelijk om via onze website je merk zelf te deponeren. Dit doe je in drie eenvoudige stappen. Je geeft de merknaam op, vertelt wat het merk doet en rekent af. Vervolgens gaan wij direct aan de slag. We onderzoeken of het merk aan alle eisen voldoet en we bepalen de klassen zodat het merk geregistreerd kan worden.
Merk registreren

Hoe lang kun je jouw merknaam vastleggen?

Je kunt je merknaam deponeren waar je wilt, vaak start je in de Benelux en volgt daarna de EU met eventuele andere landen in de wereld. Voor het bepalen van de landen moet je het volgende eerst goed afwegen.:

  1. Het land waar je zelf gevestigd bent.
  2. Het land waar de producten gemaakt worden (productielanden).
  3. Landen waar inbreuk verwacht kan worden.
  4. Landen waar belangrijke concurrenten gevestigd zijn.
  5. Landen waar de producten en diensten met enige regelmaat verkocht of aangeboden worden.

Het is bij een internationale registratie altijd raadzaam om naast de identieke check een uitgebreid onderzoek te laten uitvoeren naar de beschikbaarheid van de naam.

Bescherming van merken valt onder het intellectuele eigendom en geldt voor een vaste periode. Je kunt een merk vastleggen voor 10 jaar. Maar niet getreurd, na tien jaar kun je de registratie altijd verlengen voor een nieuwe periode van tien jaar. Dit betekent dus dat je eigenlijk eeuwig beschermd kunt zijn, mits je op tijd kiest voor het vernieuwen van je merknaam.

Waar moet je jouw merk beschermen?

Je kunt je naam laten registreren waar je wilt, vaak start je met de Benelux en volgt daarna de EU met eventuele andere landen in de wereld. Voor het bepalen van de landen moet je het volgende eerst goed afwegen.:

  1. Het land waar je zelf gevestigd bent.
  2. Het land waar de producten gemaakt worden (productielanden).
  3. Landen waar inbreuk verwacht kan worden.
  4. Landen waar belangrijke concurrenten gevestigd zijn.
  5. Landen waar de producten en diensten met enige regelmaat verkocht of aangeboden worden.

Het is bij een internationale registratie altijd raadzaam om naast de identieke check een uitgebreid onderzoek te laten uitvoeren naar de beschikbaarheid van de naam.

Merknaam registreren

Send us a message

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.