Merknaam registreren

Gratis in 1 minuut controleren of je merk beschikbaar is…

N

Officiële instantie

Je merk wordt geregistreerd bij de officiële instantie en daardoor weet je zeker dat je altijd kunt aantonen dat jouw merk beschermd is.

N

Registratiegarantie

Jouw merk wordt gegarandeerd niet geweigerd en dat geeft zekerheid bij je registratie.

N

Binnen 24 uur geregistreerd

Jouw merk kan altijd binnen 24 uur worden geregistreerd in elk land wereldwijd.

Merk registreren in drie stappen

In drie eenvoudige stappen begeleiden wij je bij de procedure, zodat je merk perfect beschermd is…

Gratis onderzoek

Gratis onderzoek

Beantwoord enkele korte vragen, zodat wij een uitgebreid identiek onderzoek kunnen uitvoeren
Beschermingsomvang geoptimaliseerd

Beschermingsomvang geoptimaliseerd

De beschermingsomvang wordt geoptimaliseerd door specialisten, voor de sterkste merkregistratie
Merkinschrijving

Merkinschrijving

Je ontvangt na de registratieprocedure het officiele inschrijvingsbewijs, zodat je altijd kan aantonen dat jouw merk vastgelegd is

Zij gingen je voor...

ibz logo
FOD Kanselarij van de Eerste Minister
vrije universiteit brussel
ING
coolblue
Getir logo

Hoe kun je een merknaam registreren?

Je kunt een naam op verschillende manieren registreren. De meest gebruikelijke is via een gespecialiseerd merkenbureau, maar in enkele gevallen kiezen bedrijven er ook voor om zelf te registreren. Voordeel van het gebruik van een merkenbureau gespecialiseerd in het intellectuele eigendom is dat de kans op weigering en bezwaar aanzienlijk kleiner is. Ter verduidelijking, in geval dat organisaties zelf indienen heb je 50 procent kans op bezwaar en weigering. Bij een goed merkenbureau is dat maar 1 à 2 procent. 

Waarom merk registreren?

Waarom is merkregistratie nodig?

Een merknaam registreren zorgt dat je zeker weet dat je geen merkinbreuk pleegt en jouw merk mag gebruiken. Zo geeft jouw merk de beste bescherming tegen inbreuk als je het laat vastleggen, zodat je concurrenten kunt tegenhouden en de waarde van de organisatie groeit.

Wanneer merk deponeren?

Wanneer is inschrijving in het merkenregister nodig?

Registratie kan best voordat het product of de dienst gelanceerd wordt, zodat je zeker weet dat je merk van jou is op het moment dat je van start gaat, maar ook in latere stadia van een merkregistratie is het noodzakelijk om te voorkomen dat je wordt aangesproken op merkinbreuk.

merk deponeren

Wat zijn de kosten van een merknaam registreren?

De kosten van een merk registreren zijn afhankelijk van waar je wilt deponeren. Zo heb je drie opties. Je kunt je merknaam registreren in de Benelux, Europese Unie en andere landen wereldwijd.

merknaam vastleggen

In welke stappen kun je een merk deponeren?

De merknaam registreren gebeurt in alle gevallen in zes stappen, te weten:

  1. Beschikbaarheid merknaam controleren
  2. Classificeren van het merk
  3. Deponeren merk
  4. Beoordeling absolute en formele vereisten
  5. Doorlopen bezwaartermijn
  6. Weigering of inschrijving merk

Check of jouw naam te registreren is

FAQ

Logisch dat je vragen hebt over je merknaam deponeren…

Daarom hebben we hier vast de meest gestelde vragen over een merk vastleggen op een rijtje gezet. En heb je toch nog vragen, doe dan onze gratis merken check-up of neem contact met ons op.

Hoe kun je een merk controleren?

De beschikbaarheid van je merk controleren is de eerste belangrijke stap als je wilt laten registreren. Veel mensen vergeten dat ook vergelijkbare merken bezwaar kunnen maken tegen nieuwe merk aanvragen. Stel dat jouw kledingwinkel Apple heet, dan kan je ook bezwaar maken tegen een nieuw kledingmerk of winkel met de naam Apples of Applez. Daarom start je bij een nieuwe merkregistratie altijd met een beschikbaarheidscheck naar dezelfde en vergelijkbare merken. Als je meer zekerheid wilt en het risico op bezwaar wilt verkleinen, kun je altijd nog een aanvullend merkonderzoek doen. Daarnaast moet je laten onderzoeken of jouw merk voldoende onderscheidend vermogen heeft en niet te beschrijvend is. Er zijn zes gronden waarop een merk geweigerd kan worden, dit kan als een merk: te beschrijvend is onderscheidend vermogen mist misleidend is vlag, wapen of officieel embleem bevat overlap heeft met andere intellectuele eigendomsrechten in strijd is met de openbare orde of goede zeden Een merknaam of logo is te beschrijvend als het te precies aangeeft wat jouw organisatie doet. Zo kun je Apple wel voor computers vastleggen, maar niet voor fruit en zeker als merk voor appels niet. Waren toevoegingen voorheen wel onderscheidend, is dat tegenwoordig steeds minder. Zo is een extensie als .nl of .com niet beter onderscheidend voor een beschrijvende naam en gaat dat ook niet meer op door een ‘i’ of ‘123’ toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iCoaching of 123computerwinkel voor een webshop en dergelijke. Sinds het Sieckman arrest is duidelijk wat een merk kan zijn.Deze criteria zijn: duidelijk nauwkeurig volledig gemakkelijk toegankelijk begrijpelijk objectief

Waar moet je jouw merk beschermen?

Je kunt je naam laten registreren waar je wilt, vaak start je met de Benelux en volgt daarna de EU met eventuele andere landen in de wereld. Voor het bepalen van de landen moet je het volgende eerst goed afwegen.:

  1. Het land waar je zelf gevestigd bent.
  2. Het land waar de producten gemaakt worden (productielanden).
  3. Landen waar inbreuk verwacht kan worden.
  4. Landen waar belangrijke concurrenten gevestigd zijn.
  5. Landen waar de producten en diensten met enige regelmaat verkocht of aangeboden worden.

Het is bij een internationale registratie altijd raadzaam om naast de identieke check een uitgebreid onderzoek te laten uitvoeren naar de beschikbaarheid van de naam.

Hoe werkt classificeren van een merk?

Elk merk heeft een beschermingsomvang nodig voor haar producten of diensten. Dit wordt juridisch geregeld door ze in klassen in te delen. Sommige merken vallen in één klasse, maar de meeste vallen in meerdere klassen. Er bestaan 45 klassen. 35 voor waren en 10 voor diensten. Alles wat wereldwijd bestaat is in één of meerder van deze Nice klassen in te delen. Merkengemachtigden zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van de bescherming door de juiste classificatie aan een merk te koppelen. Dit is ingewikkelder dan enkele jaren geleden, omdat je nu geen volledige klasse meer mag kiezen. Kies je niet nauwkeurig genoeg, dan riskeer je tijdens de tienjarige durende looptijd een mogelijk conflict met een oudere merkhouder of verlies je jouw merkbescherming.

Kun je zelf een merk deponeren?

Het is goed mogelijk om via de website je merk zelf te deponeren. Dit doe je in drie eenvoudige stappen. Je geeft de merknaam op, vertelt wat je doet en rekent af. Vervolgens zal het worden ingediend, zodat het merk geregistreerd zal worden.

Hoe lang kun je jouw merknaam vastleggen?

Bescherming van merken valt onder het intellectuele eigendom en geldt voor een vaste periode. Je kunt een merk vastleggen voor 10 jaar. Maar niet getreurd, na tien jaar kun je de registratie altijd verlengen voor een volgende periode van tien jaar. Dit betekent dus dat je eigenlijk eeuwig beschermd kunt zijn, mits je op tijd kiest voor het vernieuwen van je merknaam.

Hoe werkt registratiegaranatie?

Als jouw merk geweigerd wordt op onderscheidend vermogen, dan ben je normaal gesproken de gemaakte kosten kwijt. Registratiegarantie zorgt ervoor dat dit niet het geval is en je kosteloos een nieuwe registratie voor de waren en diensten krijgt in dezelfde jurisdictie en klasse(n) als de merknaam geweigerd wordt op basis van absolute gronden. Bij het Benelux Bureau voor de intellectuele eigendom bestaat deze garantie niet. Van een registratiegarantie is daar dan ook geen sprake.

Deze belofte geldt als we niet gewaarschuwd hebben voor weigering op absolute gronden en het merk toch geweigerd wordt.

Wat leer je van deze video?

In deze video ontdek je onder andere:

  • Waarom je een merk moet registreren
  • Wat je als merk kunt registreren
  • Wat de voordelen van een geregistreerd merk zijn
  • Wanneer je moet vastleggen
  • Wat de kostprijs is
  • Hoe de procedure werkt
  • Waar je op moet letten

Rewiews

Onze klanten zijn tevreden over ons, dat vertellen we graag. Maar we laten nog liever de echte ervaring die zij met ons hadden aan je zien.

“Vlotte en prettige communicatie.
Oprechte interesse in mijn aanvraag.”
De heer Grootes

“Fijne samenwerking; ze denken mee en communiceren heerlijk duidelijk en direct.”
Mevrouw Helmond

“Ze bieden snelle, vriendelijke en persoonlijke hulp bij het zoeken naar beschikbare merken”
De heer Lele

merknaam registreren
merk registreren