Merkadvies

Gratis controleren of je merk beschikbaar is én aan alle eisen voldoet

N

Registratiegarantie

Jouw merk wordt gegarandeerd niet geweigerd en dat geeft zekerheid bij je registratie.

N

Officiële instantie

Je merk wordt geregistreerd bij de officiële instantie en daardoor weet je zeker dat je altijd kunt aantonen dat jouw merk beschermd is.

N

Binnen 24 uur geregistreerd

Jouw merk kan altijd binnen 24 uur worden geregistreerd in elk land wereldwijd.

Geregistreerd in drie stappen

In drie eenvoudige stappen begeleiden wij je bij de procedure, zodat je merk perfect beschermd is…

Gratis onderzoek

Gratis onderzoek

Beantwoord enkele korte vragen, zodat wij gratis een volledig identiek onderzoek kunnen uitvoeren

Beschermingsomvang geoptimaliseerd

Beschermingsomvang geoptimaliseerd

De beschermingsomvang wordt geoptimaliseerd door specialisten, voor de sterkste merkregistratie
Merkinschrijving

Merkinschrijving

Je ontvangt na de registratieprocedure het officiele inschrijvingsbewijs, zodat je altijd kan aantonen dat jouw merk vastgelegd is

Zij gingen je voor...

ibz logo
FOD Kanselarij van de Eerste Minister
vrije universiteit brussel
ING
coolblue
Getir logo

Professioneel merkadvies voor een zo sterk mogelijke uitgangspositie

Veel ondernemers die op het punt staan om hun merk te registreren, vragen zich af wat de toegevoegde waarde van merkadvies is. Deze twijfel bestaat vaak mede doordat men niet tot in detail op de hoogte is van wat er bij het vastleggen van een merk komt kijken. Maar of je als ondernemer nu op nationaal niveau van start wilt gaan, naar het buitenland wilt doorgroeien of hulp nodig hebt bij het juridisch beschermen van een merk, merkadvies van een gespecialiseerde partij zorgt voor een zo sterk mogelijke uitgangspositie.

Deugdelijkheid, geoorloofdheid en rechtmatigheid

Wanneer je tot merkregistratie wilt overgaan, is het inwinnen van merkadvies zeer raadzaam. Om een merk succesvol te deponeren, moet je namelijk aan verschillende strenge eisen voldoen. Deze worden getoetst door een aan de overheid verbonden merkeninstantie. Elk merk moet deugdelijk, geoorloofd en rechtmatig zijn. Met andere woorden: het dient onderscheidend te zijn, de consument niet te misleiden, niet in strijd te zijn met geldende normen en waarden en ook niet in strijd zijn met eerder geregistreerde merken. Bij het overgrote deel van de merkaanvragen die worden afgewezen, is een gebrek aan onderscheidend vermogen daarvan de oorzaak.

merkadvies

Wat zijn de kosten van merkadvies?

De kosten van een merkadvies zijn afhankelijk van waar je wilt deponeren en in hoeveel klassen. Zo heb je drie opties. Je kunt je merk beschermen in de Benelux, Europese Unie en andere landen wereldwijd.

Merkadvies omvat eveneens begeleiding bij het depotproces. Een aanvraag voor merkregistratie in de Benelux is relatief gezien het goedkoopst. Een Europees merk is duurder en het meest betaal je voor een internationale registratie. Des te groter het beschermingsgebied, des te hoger de kosten zijn voor merkadvies en -begeleiding. 

merkenrecht advies

Om welke redenen kies je voor merkregistratie?

Je kiest voor merkregistratie en daaraan voorafgaand merkadvies om je merk veilig te kunnen stellen. Wanneer deze eenmaal in de registers is opgenomen, mag een andere partij deze niet zomaar gebruiken en op jouw naamsbekendheid meeliften. Doet men dat toch, dan kun je hiertegen juridisch optreden. Dat kun je overigens ook doen wanneer iemand geen identiek merk gebruikt, maar een merk dat zeer sterk op die van jou lijkt. Dit leidt bij de consument namelijk tot verwarring.

Aan merkadvies gaat een gedegen merkonderzoek vooraf

Alvorens je een merk gaat deponeren, moet je vooronderzoek uitvoeren. Het doel daarvan is het nagaan of het merk dat je voor ogen hebt wel echt als dusdanig kan worden geregistreerd. Is je merk bijvoorbeeld te beschrijvend? Dan zal het door de betreffende merkeninstantie om die reden worden afgewezen. Hetzelfde geldt wanneer jouw merk gelijk is aan een reeds bestaand merk, of hier sterk op lijkt. Met professioneel merkadvies kun je voorkomen dat je onnodig in een bezwaarprocedure terechtkomt en veel tijd verliest.

Check of jouw naam te registreren is

FAQ

Merkadvies over regio en classificatie

Een specialist in merkadvies kan je het vooronderzoek uit handen nemen. Daarmee houden de diensten echter nog niet op. Een merkadviseur kan je namelijk ook vertellen waar je je merk het beste kunt laten vastleggen, oftewel in welke regio je merkbescherming nodig hebt. Ook de classificatie van je product of dienst vormt een belangrijk onderdeel van merkadvies. Je wilt namelijk dat jouw merk binnen de juiste categorieën wordt beschermd. Classificeren is een vak op zich.

Over het classificatiesysteem

Een partij die jou van merkadvies voorziet, is van de hoed en de rand op de hoogte wat betreft het internationaal gehanteerde classificatiesysteem: de Nice Classificatie. Deze bestaat uit 45 klassen, waarvan 34 voor goederen en 11 voor diensten. Omdat de klassen erg algemeen zijn, moet je in je merkaanvraag verder verduidelijken wat jouw product of dienst inhoudt. Het is dus belangrijk dat je je kernactiviteiten tot in detail weet te beschrijven. Het is daarbij belangrijk dat je niet alleen bescherming aanvraagt voor wat je nu op de markt wilt brengen, maar ook voor hetgeen waarmee je in de toekomst eventueel wilt uitbreiden.

De regio bepaalt bij welke merkeninstantie je jouw merk registreert

Een merkenbureau dat jou van merkadvies voorziet kan je op basis van zijn onderzoek vertellen bij welke instantie jouw merk geregistreerd zou moeten worden. Natuurlijk heb je daar ook zelf iets over te zeggen. Wil je je  tot Nederland beperken? Dan kies je voor de Benelux. Een Uniemerk biedt bescherming in alle lidstaten van de Europese Unie. Wil je je merk globaal aanbieden? Dan kun je met een internationale registratie uitbreiden.

Is merkadvies echt nodig?

Aan merkadvies zijn natuurlijk enkele kosten verbonden. Dat doet de meeste organisaties kiezen ervoor om specialisten in te schakelen. Dit zijn niet alleen multinationals, maar ook gewoon zelfstandigen in bijberoep. Merkadvies is niet verplicht, echter komt er veel meer bij een merkregistratie kijken dan vaak wordt gedacht. Wil je ervoor zorgen dat jouw merkdepot de grootste kans van slagen heeft? Dan kies je voor professioneel merkadvies.

Wat leer je van deze video?

In deze video ontdek je onder andere:

  • Waarom je een merk moet registreren
  • Wat je als merk kunt registreren
  • Wat de voordelen van een geregistreerd merk zijn
  • Wanneer je moet vastleggen
  • Wat de kostprijs is
  • Hoe de procedure werkt
  • Waar je op moet letten

Rewiews

Onze klanten zijn tevreden over ons, dat vertellen we graag. Maar we laten nog liever de echte ervaring die zij met ons hadden aan je zien.

“Vlotte en prettige communicatie.
Oprechte interesse in mijn aanvraag.”
De heer Grootes

“Fijne samenwerking; ze denken mee en communiceren heerlijk duidelijk en direct.”
Mevrouw Helmond

“Ze bieden snelle, vriendelijke en persoonlijke hulp bij het zoeken naar beschikbare merken”
De heer Lele