Hoe kun je jouw eigen cosmeticamerk starten?
Je eigen cosmeticamerk starten is wellicht wel jouw droom. Omdat de huidige consument veel keuzemogelijkheden heeft en kritisch is, moet jouw merk een duidelijke visie en missie hebben en aansluiten bij de marktbehoeften. Wil je je eigen cosmetica gaan produceren, dan krijg je daarnaast met tal van regels te maken. Deze zijn vastgelegd in de Europese Cosmeticaverordenin. Een goed uitgewerkt businessplan is eveneens nodig voor de lancering van jouw merk.
Breng je doelgroep in kaart
Wil je een eigen cosmeticamerk starten, dan is een van de eerste dingen die je doet het in kaart brengen van je doelgroep. Wie zijn je potentiële klanten en waar zijn zij naar op zoek? Het is belangrijk om je niet alleen door je eigen behoeften te laten leiden. Denk na over hoe oud jouw doelgroep is, hoe hoog het inkomen van deze groep is en wat het geslacht is. Wanneer je in het beginstadium te weinig over je potentiële klanten nadenkt, zal het in een later stadium moeilijk worden om klanten te vinden.
Bepaal het domein waarop je je gaat concentreren
Onder de term cosmetica valt een breed aantal productcategorieën: van tandpasta tot vochtinbrengende serums en van deodorant tot lippenstift. Jonge ondernemers boordevol ideeën die een eigen cosmeticamerk willen starten, willen vaak zo veel mogelijk tegelijk aanpakken. Echter blijkt uit de praktijk dat je dit beter niet kunt doen en je in de beginfase het beste op jouw domein van voorkeur kunt focussen: het domein waarin je het beste en/of zelf het meest geïnteresseerd bent. Pas wanneer jouw merk stevig staat, ga je er producten aan toevoegen.
Je cosmetica zelf maken of dit door een fabrikant laten doen?
Het maken van cosmetica is iets wat je zelf kunt doen. Echter is het lastig om goede formules te vinden. Als alternatief kun je een basisformule raadplegen en hier zelf aanpassingen aan doen. Binnen de Europese Unie heb je te maken met zeer strenge regels. Wil je er zeker van zijn dat je correct en veilig werkt, neem dan contact op met een deskundige. Ook zou je een fabrikant in de arm kunnen nemen. Houd er wel rekening mee, dat deze aanpassingen aan hun formules vaak niet toestaan en een hoge minimumafname vereisen.
Veiligheidseisen
Een eigen cosmeticamerk starten is dus mogelijk, maar enkel wanneer jouw product aan alle regels voldoet. De Europese Unie ziet er streng op toe, om zo de gezondheid van de consumenten te kunnen beschermen. Om aan de Europese Cosmeticaverordening te voldoen, moet je beschikken over een veiligheidsbeoordeling door een Europees gediplomeerd verantwoordelijke (zoals een arts, apotheker of toxicoloog uit een van de lidstaten van de Europese Unie), een productinformatiedossier (waarin gedetailleerde informatie, onder andere betreffende de samenstelling van het product en de gebruiksaanwijzing wordt beschreven) en een volledig etiket.
Het etiket
Om je eigen cosmeticamerk te starten heb je geen goedkeuring nodig alvorens je je producten op de markt aanbiedt. Echter ben je wel verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid ervan. Op het etiket dienen dan ook de naam en het adres van de verantwoordelijke persoon in kwestie te worden vermeld. Ook dient je etiket te zijn voorzien van andere informatie, zoals de ingrediëntenlijst, gebruiksaanwijzing, inhoud en functie. De gebruiksaanwijzing en eventueel waarschuwingen moeten in het Nederlands zijn aangebracht. Pas wanneer je zelf ook inzicht hebt in deze gedetailleerde gegevens, kun je vrijwilligers gaan benaderen om jouw producten uit te proberen.
De verpakking van je cosmeticaproducten
Natuurlijk moet je ook nadenken over de verpakking waarin je je producten aanbiedt. Wil je je eigen cosmeticalijn starten, dan mag je marketing en branding niet over het hoofd zien. Klanten zullen zelfs de meest sterke producten niet aanschaffen wanneer deze online en in de schappen van fysieke winkels niet zichtbaar zijn. Je kunt ervoor kiezen je verpakking zelf te ontwerpen, maar in de meeste gevallen leidt een samenwerking met een ontwerper tot bevredigender resultaat. Een kwalitatief hoogwaardige verpakking draagt bij aan het sterke imago van je merk.
Registratie in de CPNP databank
CPNP staat voor Cosmetic Products Notification Portal. Dit is een online notificatiesysteem van de Europese Commissie voor informatie over cosmetische producten. Wil je een eigen cosmeticamerk starten, dan moet je als verantwoordelijke dus bepaalde informatie en de specificatie van je producten indienen wanneer je deze binnen de Europese Unie op de markt wilt brengen. Je maakt eerst een profiel aan voordat je binnen deze databank kunt werken. De informatie wordt verstrekt aan de bevoegde autoriteiten, die zo analyse en markttoezicht kunnen uitvoeren. Als merkeigenaar heb je geen toegang tot de informatie van andere producten.
Jij bent verantwoordelijk voor wat je op de markt aanbiedt
Bij het starten van je eigen cosmeticamerk heb je in feite drie keuzes: je kunt je cosmetica zelf produceren, dit door een fabrikant laten doen, of de producten uit een land buiten de Europese Unie kunt importeren. Voor welke optie je ook kiest; in alle gevallen geldt dat jij zelf de verantwoordelijke bent. Laat je bij het samenstellen van je product(en) dus niet enkel leiden door de prijs, maar kies voor betrouwbare partners die producten van hoge kwaliteit leveren.
Merkregistratie
Behalve over de ontwikkeling van je cosmeticaproduct denk je natuurlijk ook na over de naam van je bedrijf en je productlijn. Deze twee kunnen hetzelfde zijn, maar vaker is dat niet het geval. Ook dien je je bewust te zijn van de noodzaak om je producten te beschermen; de markt voor namaakproducten is namelijk omvangrijk. Er bestaan verschillende manieren om een nieuw product te beschermen. In verreweg de meeste gevallen kiest men voor merkregistratie, ook wel brand registration genoemd. Dit levert je merkbescherming op, wat onder andere betekent dat je kunt optreden tegen partijen die je merk misbruiken of zonder toestemming gebruiken.
Je eigen cosmeticamerk starten: deskundige hulp bij diverse processtappen
Je moet je cosmeticaproduct registreren om op merkbescherming te kunnen rekenen. Dat heeft twee belangrijke redenen. Je kunt met het vastleggen van jouw merk namelijk tegenhouden dat andere diezelfde of een gelijkende naam gaan gebruiken, maar ook weet je pas na registratie zelf of je de naam mag gebruiken en je niet onverhoopt kan worden aangesproken vanwege merkinbreuk.
Tot slot kun je ook concurrenten tegenhouden die jouw merk proberen te kapen op platformen als bol.com en amazon, maar ook als ze adverteren op jouw naam via Google Ads.
Je merk beschermen is overigens niet zomaar een kwestie van registreren; je merk dient wel aan diverse vereisten te voldoen. Zo mag het niet te beschrijvend zijn en moet het onderscheidend genoeg zijn. Bij het starten van een eigen cosmeticamerk komt dus heel wat kijken.