Header stijl iebe

Verkopen via bol

Hoe werkt verkopen via bol?

Bol.com is de grootste webshop van Nederland en België. Deze werd in 1999 opgericht als online boekenwinkel, maar groeide daarna al snel uit tot vele malen zijn oorspronkelijke omvang. Het platform vormt anno nu een marktplaats waar vraag en aanbod samenkomen. Bol.com heeft nog maar een klein eigen assortiment; het grootste deel van de bestellingen wordt door derden aangeleverd. Verkopen via Bol is aantrekkelijk voor veel (beginnende) ondernemers, maar je moet daar natuurlijk wel je eigen product(en) voor hebben.

Het verschil tussen zelf verkopen via Bol en dropshipping

Dropshipping, wat een vorm van e-commerce is waarbij personen producten aanbieden die ze zelf niet op voorraad hebben, is wat anders dan verkopen via Bol.com. Wanneer een dropshipper een bestelling van een klant binnenkrijgt, bestelt hij of zij het op zijn beurt weer bij de fabrikant, die het direct naar de klant stuurt. Een groot voordeel van deze werkwijze is dat je niet met overtollige voorraad blijft zitten. Echter kom je zelf niet in aanraking met de producten, waardoor je geen zicht hebt op de kwaliteit. Dit kan ten koste gaan van je naam. 

Inschrijving bij de Kruispuntbank

Wil je gaan verkopen op Bol.com, dan heb je uiteraard een product nodig. Ook zonder een ondernemingsnummer kun je niet van start. In sommige gevallen moet je achttien jaar of ouder zijn om een zakelijk account te openen. Dit is voor je inschrijving bij de Kruispuntbank voor ondernemingen overigens geen vereiste. Na het aanmaken van je verkoopaccount kun je direct artikelen gaan aanbieden en verkopen. De betalingen verkopen via Bol.

Hoe succesvol is het verkopen op Bol.com?

Omdat veel mensen die op zoek zijn naar een specifiek product vaak geeneens een zoekopdracht op zoekmachines als Google intypen, maar direct naar Bol.com surfen, loop jij als ondernemer potentiële klanten mis wanneer je jouw producten niet op het platform aanbiedt. Jouw artikelen worden op Bol.com ineens zichtbaar voor een groot publiek. Echter moet dat publiek ook wel tot aankopen overgaan. Wil je een product op Bol.com verkopen, zorg er dan voor dat deze een aantrekkelijke prijs heeft, uniek is én dat je een ijzersterke service biedt.

White labels en private labels

Een groot deel van de producten die op Bol.com worden aangeboden, zijn afkomstig van bekende merken. Maar omdat Bol.com ook als shop-in-shop fungeert, stijgt het aantal white label en private label producten alsmaar. Een white label product is een product dat je bij een fabrikant kunt inkopen. Net als jij kunnen ook andere geïnteresseerden dat doen. In feite gaat het hier dus om een resell oftewel wederverkoop. Jij verkoopt het door de betreffende fabrikant geproduceerde artikel alsof het jouw product is. Juridisch gezien zitten hier wat haken en ogen aan.

Hoe werkt een private label?

De aanbieder van een private label wordt juridisch gelijkgesteld aan de fabrikant van het betreffende product. Ga je producten onder een private label verkopen via Bol.com? Dan verkoop je dus producten die je van jouw eigen naam en/of logo voorziet. Wederom laat je het product weer door een fabrikant produceren. Bij private labels heb je wel iets meer inspraak dan bij white labels, alhoewel een fabrikant ook een minimumafname zal vereisen. Met een private label maak je een product in feite uniek, wat het voor concurrenten moeilijker maakt om hetzelfde aan te bieden.

Een uniek product aanbieden

Besluit je een private label te gaan verkopen op Bol.com? Dit doe je in de eerste plaats om het product op een sterke manier in de huidige markt te positioneren. Omdat je je product gelabeld hebt, kunnen concurrenten er niet zomaar mee aan de haal. Jouw logo en merknaam zijn immers geregistreerd, wat betekent dat jij de verkooprechten heeft. Wanneer je een beginnend ondernemer bent, kun je je dan ook beter focussen op private label dan op white label. Je biedt daarmee namelijk een veel unieker product aan. Een eigenschap die essentieel is om vandaag de dag succes te boeken.

Het gevoel dat een private label bij je klanten creëert

Ga je een private label verkopen op Bol.com en zorg je voor een bijpassende branding? Wanneer je dit goed organiseert, zorg je ervoor dat klanten jouw merk met kwaliteit gaan associëren. Ze gaan bovendien een gevoel bij jouw producten ontwikkelen. Voldoen je producten aan de verwachting die jouw klanten op het gebied van kwaliteit hebben? Dan kun je erop rekenen dat je beetje bij beetje aan een loyaal klantenbestand werkt.

Investeren om te kunnen verkopen

Voor tal van fabrikanten vormen klanten die een hun producten van een private label willen voorzien een belangrijke bron van inkomsten. In verreweg de meeste gevallen ga je een duurzame relatie aan met de betreffende leverancier. Deze zal zeker in het begin, zoals al eerder genoemd, een hoge minimumafname hanteren. Je kunt de kosten eventueel drukken door je merk niet op het product zelf, maar op de verpakking te laten drukken. Uiteraard werk je de financiële aspecten van het starten van een private label tot in detail uit in je ondernemingsplan.

Kosten om een private label via Bol.com te verkopen

Om een private label te kunnen verkopen op Bol.com, heb je dus wel enkele financiële middelen nodig. Alhoewel het moeilijk is om vooraf precies te zeggen wat je kwijt zult zijn, kun je dit wel vrij accuraat benaderen door rekening te houden met alle kostenposten. Zo moet je onder andere denken aan het laten doen van aanpassingen aan het product zelf, een custom-made productverpakking, registratie van je merk bij het BBIE (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom) en marketingkosten. Een merkregistratie voor de Benelux is binnen drie maanden geregeld.  

Merkregistratie

Het registreren van een product behelst meer dan de meeste nieuwe ondernemers in eerste instantie denken. Merkregistratie is namelijk niet iets wat automatisch voortvloeit uit een aanvraag. In plaats daarvan doorloop je een standaard proces waarbij je merk op verschillende vlakken onder de loep wordt genomen. Zo moet het in de juiste productklassen zijn ingedeeld, niet te beschrijvend zijn en vooral onderscheidend zijn. Is de registratie van jouw merk eenmaal een feit, dan ontvang je hiervan een officieel certificaat. Vanaf dat moment mag geen enkele andere verkoper nog jouw EAN-code aanbieden. Gebeurt dit wel, dan geniet je juridische bescherming.

EAN-nummers

EAN is de afkorting voor European Article Numbering. Een EAN-code is een uniek cijfercode waarmee een bepaald artikel kan worden geïdentificeerd. Om jouw artikelen op Bol.com te verkopen, heb je dergelijke nummers nodig. Elk product heeft zijn eigen EAN-code. Om een door jouzelf ontwikkeld product online aan te bieden, dien je deze codes dus aan te vragen. Dit kun je gewoon online doen in webwinkels die je deze codes vervolgens in veelvoud toesturen. Personen die hun producten bij groothandels inkopen, kunnen de EAN-nummers in productcatalogi terugvinden.

Verkopen op Bol.com: alle voorwaarden op een rijtje

Wil je verkopen op Bol.com en ten behoeve daarvan een verkoopaccount aanmaken? Dan krijg je dus te maken met verschillende voorwaarden. Dit is ten eerste de al eerder genoemde inschrijving bij de Kamer van Koophandel, net als dat je jouw artikelen van EAN-codes moet voorzien. Bovendien moeten je producten binnen de op Bol.com bestaande productcategorieën passen én moet je ze binnen maximaal acht werkdagen aan je klanten kunnen leveren. Tot slot dien je je aan de hoge service van Bol.com te houden. Zo moet je onder andere retourzendingen en annuleringsverzoeken binnen een etmaal behandelen.

Factoren die je succeskans vergroten

Je kunt je voorstellen dat je niet de enige bent die zin producten gaat verkopen op Bol.com. Alhoewel je via dit platform een breed publiek bereikt, moet je dus wel extra actie ondernemen om positief op te vallen ten opzichte van je concurrentie. Zo vraag je een scherpe prijs voor je producten en probeer je artikelen aan te bieden waar mensen wel naar op zoek zijn, maar die nog maar beperkt worden aangeboden. Een goede productbeschrijving is voor veel klanten tevens belangrijk om over te gaan tot een daadwerkelijke verkoop.

Hoe verzend je jouw producten?

Bij het verkopen op Bol.com kun je kiezen uit verschillende verzendopties. De meeste ondernemers kiezen ervoor hun eigen voorraad te beheren en de verzendzegels van Bol.com te gebruiken, waarop je als verkooppartner korting krijgt. Een andere mogelijkheid is het verzenden via Bol.com, waarbij de voorraad nog steeds in jouw beheer is, maar een bezorger de bestellingen ophaalt en bij je klanten aflevert. Tot slot kun je de logistiek in zijn geheel uit handen geven aan het verkoopplatform. Je hebt daar dan geen omkijken meer naar, maar uiteraard betaal je hier het meeste voor.

Het betalen van commissie aan Bol.com

Wil jij jouw artikelen verkopen op Bol.com, dan hoef je voor het aanbieden zelf geen commissie te betalen. Dit is wel het geval wanneer er verkoop plaatsvindt. Hoe hoog die commissie is, is afhankelijk van het type product. De commissie bestaat uit twee delen: een vaste bedrag, maar ook een percentage van de verkoopprijs. Bol.com biedt online helder inzicht in deze bedragen.