Header stijl iebe

Verkopen op Amazon

Hoe werkt verkopen op Amazon?

Om te kunnen verkopen op Amazon moet je een account aanmaken. Vervolgens kun je producten gaan aanbieden. Bijvoorbeeld via Fulfillment by Amazon (FBA). Op deze manier kun je sneller verzenden en krijg je een groter bereik. Door gebruik te maken van fulfilment hoef je zelf geen producten te versturen en voorraad aan te houden. Dit doet Amazon voor je.

Vervolgens kies je een verkoopplan. Voor verkopen via Amazon heb je twee opties, namelijk: betalen per verkocht product of een vast tarief per maand. Belangrijk om te weten is dat je er dan nog niet bent. Amazon vraagt allerlei commissies, zoals de doorverwijzingsfee waardoor je vaak meer kosten maakt.

Redenen om te gaan verkopen op Amazon

Amazon geniet wereldwijd mateloze populariteit. Net zoals je dit bij andere webwinkels, of beter gezegd markplaatsen kunt doen, kun je als ondernemer een graantje meepikken van deze populariteit. Personen die jouw webshop anders nooit zouden hebben bezocht, kunnen nu op Amazon jouw producten zien. Nieuwe ondernemers kunnen zich zelfs afvragen wat de noodzaak is van een eigen website. Steeds meer mensen die online op zoek zijn naar een product, surfen immers direct naar Amazon zonder eerst een zoekmachine te raadplegen. Zo lift je dus behoorlijk mee op de naamsbekendheid van het platform.

Andere voordelen van het verkopen van producten via Amazon

Bij de naamsbekendheid houden de voordelen echter niet op. Wanneer je jouw producten via dit platform aanbiedt, kun je je ondernemersactiviteiten namelijk ook makkelijk uitbreiden naar het buitenland. Met je account is het ook mogelijk om op de andere Europese marktplaatsen je producten aan te bieden. Het niet hoeven runnen van een eigen webshop levert je daarbij een aanzienlijke tijds- en geldbesparing op. Bovendien kun je ervoor kiezen de logistiek niet zelf te regelen, maar de fulfilment uit handen te geven aan Amazon.

Mogelijke nadelen van het verkopen op Amazon

Natuurlijk kleven er voor jou als startend of reeds gevestigd ondernemer ook mogelijke nadelen aan het verkopen op Amazon. Zo kost het je geld om gebruik te maken van het platform. Je betaalt in feite om door je klanten gevonden te kunnen worden. Extra zichtbaarheid verkrijg je door hoge verkoopcijfers en een groot aantal klantreviews. Tot het moment dat je dit opbouwt, dien je dus te investeren in je vindbaarheid. De verkoopcommissies zijn bovendien vrij hoog in vergelijking met marktplaatsen als Bol.com.

Andere zaken om rekening mee te houden

Wanneer je jouw producten gaat verkopen via Amazon, beschik je niet zelf over de klantdata; deze zijn in handen van Amazon. Jammer, want normaal gesproken kun je door het verzamelen van klantdata meer inzicht krijgen in je doelgroep en zijn behoeften. Er valt zo dus een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie weg. Houd er tot slot ook rekening mee dat Amazon een hoge mate van service aan zijn klanten belooft. Alhoewel je hier als ondernemer ongetwijfeld achter staat, dien je te allen tijde scherp te blijven op je services; fouten hierin worden door Amazon bestraft.

Welke commissie brengt Amazon in rekening?

Verkopen op Amazon kan op twee verschillende manieren. Zo kun je ten eerste kiezen voor het Basic Pakket, waarbij je geen maandelijkse fee betaalt. In plaats daarvan betaal je €0,99 voor ieder product dat je via het platform betaalt. Dit product is aantrekkelijk voor degenen die verwachten een beperkt aantal producten te verkopen. Voor serieuze ondernemers bestaat het Professional Pakket. Je betaalt maandelijks €39,-, ook als je geen enkel product hebt verkocht. Voor beide pakketten geldt dat je ook een percentage over elk verkocht artikel betaalt. Dit in verband met de bijkomende kosten.

Verzendmogelijkheden

Overigens hangt het bedrag dat je uiteindelijk aan Amazon verschuldigd bent tot slot nog af van de manier waarop de bestellingen naar de klanten worden verstuurd. Draag je hier zelf de zorg voor of kies je voor FBA (Fulfilment By Amazon)? In dat laatste geval verzend je jouw artikelen naar het fulfilment center van het verkoopplatform, die de pakketten vervolgens klaarmaakt en naar de klanten verzendt. Amazon handelt dan ook eventuele retourzendingen voor je af. Echter betekent dit wel dat je zelf geen zicht meer hebt over dergelijke retourneringen; het is namelijk Amazon die bepaalt of producten gratis worden vervangen.

Verkoopstrategieën

Nu je op de hoogte bent van de voordelen, maar ook de risico’s die er verbonden zijn aan het verkopen op Amazon, kun je beslissen of je hiermee aan de slag wilt. Als ondernemer kun je twee verschillende verkoopstrategieën hanteren. Je kunt in de eerste plaats actief worden als wederverkoper. Je biedt bestaande producten dan aan op deze online marktplaats. Ook kun je ervoor kiezen om zelf merkeigenaar te worden. Je produceert dan je eigen artikelen, of koopt goederen in bij fabrikanten om ze vervolgens onder je eigen merk weer aan te bieden.

Hoe verschijn je bovenaan in de zoekresultaten?

Welke van de bovenstaande twee strategieën je ook hanteert, één ding is zeker: wie hoog wil komen te staan in de zoekresultaten, zal veel artikelen moeten verkopen. Dat kan een flinke uitdaging zijn, want er bestaat veel concurrentie. Veel potentiële klanten zoeken bovendien vaak niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten; iets wat je bij jezelf misschien ook wel herkent. In tegenstelling tot bij zoekmachines als Google is het bij Amazon niet mogelijk om zogeheten autoriteit op te bouwen. Relevantie, verkoopcijfers en recensies zijn de factoren die je naar de eerste pagina leiden.

Productrelevantie

Productrelevantie is de eerste factor die bepaalt of je op de eerste pagina met zoekresultaten verschijnt. Amazon bepaalt je relevantie aan de hand van de zoekwoorden die je zelf in de titel van je productpagina hebt geplaatst. Het is dus de moeite waard om goede research uit te voeren naar dergelijke zoekwoorden. Probeer je zo goed mogelijk in te leven in de termen die een klant zou kunnen gebruiken. De verdere beschrijving van je product telt iets minder mee. Ook wanneer je al veel transacties via een bepaalde zoekterm hebt uitgevoerd, ziet Amazon dit als relevantie.

Verkoopcijfers

De tweede factor die bijdraagt aan zichtbaarheid binnen de zoekresultaten, zijn je verkoopcijfers. Wanneer je binnen een bepaalde periode meer verkopen genereert dan je concurrenten die hetzelfde of een zeer vergelijkbaar product aanbieden, ziet Amazon je als relevant. Als ‘beloning’ daarvoor zal je op de eerste pagina van de zoekresultaten belanden zonder dat je daar iets voor hoeft te betalen. Er bestaan verschillende tools die je kunnen helpen met het uitrekenen van hoeveel transacties er moeten geschieden om op de eerste zoekresultatenpagina te belanden.

Klantrecensies

De derde factor die volgens Amazon bepaalt of je relevant genoeg bent om hoog in de zoekresultaten te worden getoond, zijn de klantbeoordelingen die je hebt ontvangen. Des te meer (positieve) beoordelingen jij van je klanten hebt ontvangen, des te betrouwbaarder word je als verkopende partij gezien. Je kunt het aantal recensies zelf een duwtje in de rug geven door al je klanten actief om een review te vragen nadat zij een product hebben gekocht. Je doet dit eenvoudig weg door de knop ‘request a review’.

De Buy Box

Wil jij een product gaan verkopen op Amazon dat andere verkopers ook op het platform aanbieden, dan krijg je eveneens met de Buy Box te maken. Dit is de knop waarop klanten kunnen klikken om een artikel direct in hun winkelwagen te plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat verreweg de meeste mensen voor het product kiezen dat van deze knop is voorzien. Er gelden wel enkele voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor de Buy Box. Zo moet je voldoende voorraad bezitten, tot nu toe goede prestaties hebben behaald en een competitieve prijs hanteren.

Artikelen van je eigen merk verkopen via Amazon

Om als verkoper op Amazon in aanmerking te komen voor de Buy Box moet je dus wel een sterke verkoophistorie opbouwen. Dit lukt je het allerbeste wanneer je op dit platform je eigen merk aanbiedt. Wanneer je een merk voert, is het voor anderen namelijk niet toegestaan dit te kopiëren. Daarmee schud je dus een groot deel van je concurrentie af. Registreer je jouw eigen merk op Amazon, dan krijg je ook toegang tot enkele extra functionaliteiten die ervoor zorgen dat je meer controle over je artikelen hebt.

Merkbescherming en het betreden van de buitenlandse Amazon-marktplaatsen

Wil je jouw merk op Amazon registreren, dan moet je ook wel echt eigenaar zijn van dit merk. Dit betekent dat je jouw merk bij een officiële instantie moet registreren. Toen Amazon live ging in Nederland en België, werd een registratie bij BBIE, het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom, niet goedgekeurd en was een EU merk nodig. Gelukkig en logischerwijs kwam daar al gauw verandering in. De prettige bijkomstigheid van het registreren van jouw merk op Amazon is dat je zo ook Amazon-functionaliteiten buiten Nederland en België verkrijgt. Merkbescherming geldt dan natuurlijk niet in het buitenland.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Al met al kun je dus stellen dat er met het verkopen op Amazon heel wat kansen voor je open liggen, maar dat je je goed moet voorbereiden en rekening moet houden met enkele haken en ogen die hier mogelijk aan vastzitten. Wanneer je de juiste verkoopstrategieën hanteert en over de middelen beschikt om te investeren in een hoge ranking, zal dit je in de nabije toekomst geen windeieren leggen. De verwachting is dat Amazon de komende jaren binnen ons land enorm zal groeien.