Header stijl iebe

Individueel merk

Wat is de betekenis van een individueel merk?

Er bestaan verschillende soorten merken. Het gros daarvan betreft individuele merken, maar ook collectieve merken en certificeringsmerken komen voor. Deze drie categorieën worden ook officieel door het Benelux merkenrecht onderscheiden en beschreven. Een individueel merk wordt gedefinieerd als een teken dat wordt gebruikt ter onderscheiding van de waren of diensten van een organisatie. Terwijl woordmerken, beeldmerken en combinaties daarvan het vaakst voorkomen, kunnen ook andere zaken, zoals cijfers, vormen van goederen, klanken en hologrammen een individueel merk vormen.

Uit welke elementen kan een individueel merk bestaan?

Voorheen wat het noodzakelijk dat een individueel merk grafisch voor te stellen was. Echter is dit artikel, de zogeheten ‘vereiste inzake grafische voorstelling’ afgeschaft. Dit gebeurde op 1 oktober 2017 middels de wijzigingsverordening (EU) 2015/2424. Dit betekent dat je merk wordt aanvaard zonder het grafisch voor te hoeven stellen, wanneer het in een van de merkcategorieën valt die door het merkenbureau worden aanvaard. Zo kunnen een kleur en een geur nu ook een merk zijn, net als klanken, gebaren en vormen.

Redenen om een individueel merk vast te leggen

Een individueel merk garandeert je een monopolie, mits je deze op de officiële manier laat registreren. Doe je dit, dan kun je voorkomen dat derden jouw merk gaan gebruiken om hun eigen producten en/of diensten op de markt te brengen. Dit levert je namelijk niet alleen zeer waarschijnlijk omzetverlies op, maar kan ook je imago beschadigen wanneer de kwaliteit te wensen overlaat. Is jouw merk geregistreerd, dan kun je de merkbewaking zelf uitvoeren, of uit handen geven aan een hierin gespecialiseerde partij.

De reikwijdte van een individueel merk

Een individueel merk deponeer je nooit zomaar. Bij je aanvraag moet je namelijk aangeven voor welke producten en/of diensten je dit merk wilt gaan gebruiken. Het is handig om hierbij alvast vooruit te denken; je wilt je activiteiten in de toekomst immers misschien wel uitbreiden. Is je merk eenmaal ingediend, dan kun je er geen nieuwe producten of diensten aan toevoegen. Je dient dan een geheel nieuwe aanvraagprocedure te starten. Ook is het goed om te weten dat je een individueel merk binnen een bepaalde periode moet gebruiken voor de producten en diensten die je in de aanvraag hebt vermeld. Merkregistraties hebben een duur van tien jaar.

Individueel merk versus paraplumerk

Heb je als ondernemer meerdere producten of diensten in je aanbod? Dan denk je na over wat voor jou de beste merkenstrategie is. Wil je één merknaam of meerdere? Kies je voor dat laatste, dan kies je in plaats van voor een individueel merk voor een zogeheten branded house strategie oftewel een paraplumerk. Een voorbeeld van een paraplumerk is Philips. Dit bedrijf biedt diverse producten uit verschillende productgroepen (alhoewel het ook één productgroep kan zijn) en biedt deze aan onder de naam Philips. Ook het merk Samsung is een voordeel van een branded house.

De voordelen van een individueel merk

Lever je als bedrijf meerdere producten of diensten en geef je elk daarvan een eigen merk? Dan spreken we van een house of brands of mono-branding: een individueel merk. Er kunnen verschillende redenen bestaan waarom bedrijven voor individuele merken kiezen. Een belangrijke reden is het beschermen van hun bestaande producten en het verhogen van de omzet omdat de markt zo verder gesegmenteerd wordt. Elk individueel merk heeft zijn eigen imago en past bij een specifieke doelgroep. Unilever is een voorbeeld van een bedrijf dat aan mono-branding doet. Merken als Zwitsal, Knorr en Ola vallen onder Unilever.

Voor mono-branding zijn middelen nodig

Unilever heeft voor bijna alle producten die het lanceert een andere merknaam. Andrélon, Knorr, Prodent, Lipton, Unox en Zwitsal behoren stuk voor stuk tot deze multinational. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Philips of Samsung, die al hun producten onder het moedermerk voeren. Met een individueel merk lukt het je nog beter om je op een specifieke doelgroep te richten. Echter kost het ontwikkelen, registreren en vastleggen ervan wel veel tijd en geld. Mono-branding is een strategie die dus vooral wordt toegepast door bedrijven die daar de middelen voor hebben.

Registratie als voorwaarde om je merk te beschermen

Een individueel merk kan dus een enkel merk van een ondernemer zijn, maar ook een van de meerdere merken die een bedrijf voert dat de mono-branding strategie toepast. Wat in jouw situatie ook het geval is, een dergelijk merk dien je altijd te registreren om het te beschermen. Pas dan lukt het je om op te treden tegen inbreuk en partijen die verwarring veroorzaken. Een merkregistratie zorgt er tevens voor dat je merk waarde opbouwt.

Waar kun je een individueel merk vastleggen?

Waar je de merkbescherming voor een individueel merk aanvraagt, is afhankelijk van waar bescherming nodig is. Ben je (vooralsnog) van plan om je op de binnenlandse markt te richten, dan kies je voor een Benelux merkregistratie. Behalve deze bestaat er ook een Europese merkregistratie (die merkbescherming in de hele Europese Unie verschaft) en Internationale Merkregistratie (voor landen verspreid over de hele wereld).